Var köpa bra spade?

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Till dom militära jordspadarna finns det snöblad i aluminium som man bara "trär" på jordbladet. har en sån på min o dom är suveräna.
Jag har satt 2 st "räfshållare" (man bultar dom på väggen och så är det ett "gummiband" med klackar på var sida som nyper tag runt skaftet då man trycker in räfsan), har satt dom liggandes i linje (vågrätt) och trycker in spadskaftet i dom o bara en skidrem runt spaden och bågen i skotern som säkerhet.

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Även kallas klas, kort lätt attackspade.
Fungerar ypperligt och får plats i väskan tillsammans med allt annat nyttigt.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Klas är nog inte dne första spaden jag hade valt. Tung är den också. Men iofs billig.

Det är ju skillnad på spade och spade. Dom "riktiga" som Adrenalin m.m. säljer kostar ju 6-800:- medans biltemas kostar 59:- eller nått sånt. Bara en vild gissning att den inte är riktigt lika hållbar. Dock får man ju 10 spadar då istället..:D

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Så du tycker klas är en bra spade?? Kan ju bli galen att skotta med den.:laugh: Okej, en liten grop på 1m², 30cm djup men inte annars. Finns ju andra bättre spadar i FM. Såna man tar av och delar skaftet.
Ska du väga in slitstyrka framför ergonomi så är klas en underbar liten spade.
Vill du gräva snabbare i snön så köper du ett snöblad.

Klas har räddat mig många gånger då man har kört fast, ensam.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik

Visst den är oförstörbar, går att använda som lättare yxa tom. Men som sagt, inte spaden jag hade valt. Smaken är som tur var delad.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

En annan fördel med "Klas" är att det går att hugga av mindre björkar som ibland kan ha lagt sig så där lagomt retfullt runt skidorna eller spindlarna vid fastkörningar. :evil:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Lockners i Lugnvik har en spade som är demonteringsbar, ett par snabba handgrepp så är den isärplockad och har dessutom en bra såg innbyggt i handtaget som verkar bra eftersom det sågar åt båda hållen det är inte så vanligt på små sågar, skulle köpt en själv om jag inte redan hade en fiskars.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
58
Hoting
När det gäller lavinspadar så tillhör Voile top of the line jag har en T-wood T6 och den är kanon, den är inte billig men kvalité kostar så enkelt är det.
Enda nakdelen för mig är att bladet är lite för långt så det sticker upp lite ur spadpåsen på min Boss dyna.