Var kör ni mest?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tjaba!
Vore kul att få veta var alla andra gillar att köra? vilken terräng? :beer:

Jag gillar att köra ospårat med min Trapper, en härlig frihets känsla :rolleyes:
Efter kraftledningen, där är det krokigt och man får köra mellan stålparna, man kan klättra över alla stora stenar och ta satts och hoppa ner i mjuksnön, köra nere i dikerna mellan rågångarna.
Efter myren å släppa lös kraften i maskinen! :aetsch:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Ute på isen, oftast på plogad isväg. Inte vad jag föredrar men det är det före jag mest utsätter min maskin för. Får jag välja själv så blandar jag fina leder med ospårad snö.
 

ZL_600

Välkänd medlem
brukar börja med lite dålig led för att sedan vika av upp i skogen. vi kör skogen upp tills vi kommer ut på fjället sen drar vi iväg till lite olika grymma spots. letar upp lite drivor och lite backar att klättra i. de är den bästa åkningen tycker jag. sen kraftledningsgator över fjällen är fräna att köra i, brant och lutar ner mot skogen så man får kämpa för att ta sig upp.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
bästa som finns är när det är riktigt pudersnö. klättra, leka på myrar och skratta åt kompisarna när dom kör fast hela tiden med sina korta skotrar!
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Det blir mest ledkörning , fast när det finns tillgång på puder så blir det såklart det! :)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
så lite led som möjligt, bara när det är frakt från a till b.

Annars skog, ospårat, egna spår, åker mest runt och utforskar områdena runt där jag bor med ca 5-6 mils omkrets.

Blir mer utforskning nu när jag bytt till rätt skoter för ändamålet =D
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
:evil: He! he! he! he! :evil:
Köra i små och täta utrymmen är roligt ju me, köra mellan träden sick-sax.
Klättra i diken och snöbackar. Köra i lössnö är en dröm! :D
Men för det mesta kör man ju ospårat!

Trappern kan klättra den!
Original har dom 38 hp men jag har en 503:a från en Everest 500 81:a,
har CDI också i den och det vinner man väll kraft på.
Har kanske 40-41hp i motorn, det låter inte mycket i sig men.... den hänger med farsans Formula MX ju :rolleyes:
Har ett jäkligt fint ljud i sig och motorn i sig verkar ju vara krutig men tyvär så går maskinen inte specielt fort :laugh: den toppar max 75 elr så...
taskigt, tänkt sätta dubbla gasare å se om det blir mer drag i maskinen då, om inte det funkar så byter vi motor till en 464 med betydligt mer kraft!
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag har ju som fastnat för långa skotrar av några anledningar. Jag älskar att köra i skog och spåra sig fram, bäst av allt är om det är djup snö (såklart) och det finns lite branter. Backar är bland det bästa jag vet, helst en som är så lång/brant och teknisk så man får kämpa sig upp och helst inte klarar på första försöket. Tror f*n jag var en apa i mitt förra liv för jag älskar att klättra :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Där det finns snö ;)

Nä men där det är runt 1-1½m med puder, drivor, klättra och trixa sig fram bland träd och sten. Och allt det ska man göra med en kort maskin så att det blir nån utmaning. ;)

Då finns ju risken att man kör in i nått träd eller en sten(tog en sten i vintras)och pajjar skotern. Men vad är skoterkörning om man inte tar risker och chansar, man måste ju utvecklas som förare.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Där det finns snö ;)

Nä men där det är runt 1-1½m med puder, drivor, klättra och trixa sig fram bland träd och sten. Och allt det ska man göra med en kort maskin så att det blir nån utmaning. ;)

Då finns ju risken att man kör in i nått träd eller en sten(tog en sten i vintras)och pajjar skotern. Men vad är skoterkörning om man inte tar risker och chansar, man måste ju utvecklas som förare.
Eh, ja....
Jag var och körde med kompisen bakom på skotern å vi var efter kraftledningen i vintras. Å vi gled fram som vanligt, lite gubbkörning men så kände man för att gasa och å fastnar den förjävliga gasen i botten, det går inte att bromsa och man nådde väll max hastighet efter raksträckan på den hårdpackade snön och det är sick-sack efter ledet mellan stolparna och svänga snävt i 70 km/h med skoter är nog inte det smartaste då och så sattsar man över stenen och far igenom luften och kompisen ramlar nästan av och tar NÄSTAN med mig då,
vi landar fint i "mjuksnön".
Den landade lite mera vertikalt än horisontalt. Inte så konstigt med tanke på att bränsle tanken är längst bak med 20 liter bensin å 2 pers på bakom på skotern.
Man kunde inte ens sattsa utanför spåret innan svängen, det är så packat så att det blivit en hög vall brevid spåret när det var lössnö och så hade vart plus grader och sen hade fusit, det var en hård vall ändå.
Så att om jag hade försökt fart upp på vallen så hade vi vält och fått den 320kg tunga maskinen över oss. Men tur att det var just där ett så fint hopp! He he he he he he he! :rock:

Ett fint hopp! Success! och ingen kom till skada, inte skotern heller! :D




"överlevare" äger! Trapper 602
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Lagom mycket lössnö, så pärlan orkar med det :) Sen är det ju alltid kul att pumpa led och dra lite utflykter hit och dit.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Eh, ja....
Jag var och körde med kompisen bakom på skotern å vi var efter kraftledningen i vintras. Å vi gled fram som vanligt, lite gubbkörning men så kände man för att gasa och å fastnar den förjävliga gasen i botten, det går inte att bromsa och man nådde väll max hastighet efter raksträckan på den hårdpackade snön och det är sick-sack efter ledet mellan stolparna och svänga snävt i 70 km/h med skoter är nog inte det smartaste då och så sattsar man över stenen och far igenom luften och kompisen ramlar nästan av och tar NÄSTAN med mig då,
vi landar fint i "mjuksnön".
Den landade lite mera vertikalt än horisontalt. Inte så konstigt med tanke på att bränsle tanken är längst bak med 20 liter bensin å 2 pers på bakom på skotern.
Man kunde inte ens sattsa utanför spåret innan svängen, det är så packat så att det blivit en hög vall brevid spåret när det var lössnö och så hade vart plus grader och sen hade fusit, det var en hård vall ändå.
Så att om jag hade försökt fart upp på vallen så hade vi vält och fått den 320kg tunga maskinen över oss. Men tur att det var just där ett så fint hopp! He he he he he he he! :rock:

Ett fint hopp! Success! och ingen kom till skada, inte skotern heller! :D




"överlevare" äger! Trapper 602

Varför inte bara stänga av skotern?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Varför inte bara stänga av skotern?
ingen nödlina, elsystemet är paj, men stoppen funkar. Var tvungen att dra ur sladdarna till nödstoppen så att man skulle kunna ta sig hem, den jäkeln började *****s på myren ju, satte stoppen i fickan och efter hoppet så hoppade gasen på rätt läge å så vart det ingen mera körning för oss den dan, skoter e ju farlig, dock jag har smörjt hela gas linan nu. :D nu ska det gå bra ska ni se, och om gasen fastnar igen så är det bara rycka i vajern så ploppar den ur, arbetat ut en teknik.

Hade tur i stugan när den for iväg då, tog fast i propppen och den dog
när den var bara centimeter från buskget och träd å allt skit. Att få ut den ur buskaget och backa ut, nä, tror inte det. Den gräver bara ner sig.
Sen inne var det återvändsgränd åxå. Träd överallt, tätt som bara den.

Enda sättet att stänga av den är soppa torsk eller sätta dödar-kabeln mot motorn under huven ju, annars när den är på tomgång går det dränka den med primer.
 
Last edited:

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
ingen nödlina, elsystemet är paj, men stoppen funkar. Var tvungen att dra ur sladdarna till nödstoppen så att man skulle kunna ta sig hem, den jäkeln började *****s på myren ju, satte stoppen i fickan och efter hoppet så hoppade gasen på rätt läge å så vart det ingen mera körning för oss den dan, skoter e ju farlig, dock jag har smörjt hela gas linan nu. :D nu ska det gå bra ska ni se, och om gasen fastnar igen så är det bara rycka i vajern så ploppar den ur, arbetat ut en teknik.

Hade tur i stugan när den for iväg då, tog fast i propppen och den dog
när den var bara centimeter från buskget och träd å allt skit. Attfå ut den ur buskaget och backa ut, nä, tror inte det. Den gräver bara ner sig.
Sen inne var det återvändsgränd åxå. Träd överallt, tätt som bara den.
haha :beer: