Var kan jag hitta info om olika skotrar?

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Hej! Jag är inne på att köpa en nyare skoter, och sitter och kollar runt på olika annonser. Nu är det så att jag inte är någon hejare på just skotrar och jag undar om det finns någon bra sida där jag kan få fram fakta om de olika skotrarna?
Tex.
2-takt/4-takt, hp, elstart, back etc. :confused:

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Elstart och back är ju ofta tillval om det inte rör sig om touring eller arbetsskotrar så där får man gå på annonserna. Bl.a. FST och ACE betyder 4-takt i förekommande fall. Dessutom tror jag inte det finns någon 4-takt under 600CC, så om du kollar på 440 och upp till 600 så är det ganska säkert 2-takt.
Fördelen med 2-takt är att backen kan "ingå" eftersom det inte är frågan om någon mekanisk växellåda, utan man vänder rotationen och kör motorn baklänges. Kallas ofta för el-back också.
Valet mellan 4-t och 2-t beror helt på din körstil. Bägge har både för och nackdelar.

Den allra bästa informationen får du genom att prenumerera på Snowmobile och läsa om alla tester :)

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Modellguiden på sledtraxx.se funkar hjälpligt för att få en hum om modeller och skillnader, finns en jämförelsefunktion.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Förenklat kan man säga att:

Fyrtaktsmotorn är tung, uppfattas som lite trött, men vridstark. Hållbar. Någorlunda bränslesnål.
Tvåtaktarn är lättare, pigg och ivrig, behöver varvas för att orka, behöver mer underhåll och man kan få dom att ta väldigt mycket soppa om man kör hårt.

Förenklat var det... Jag har både och. Kan rekommendera det. ;)

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Saknar skoterbanken på denna sida
Det gör inte jag, fullt med fjortisar som skrev oseriösa kommentarer. ET 340 värdelös därför att den inte går att hoppa med bla blaha...

Tanken med skoterbanken var god, att låta ägare kommentera men den skulle ha behövt modereras och rena faktafel samt idiotkommentarer som inte tillförde något skulle ha tagits bort.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
håller med Diversion här.

Skoterbanken är en bra idé, men inte mer än så. Sålänge det är oseriösa fjortisar som komenterar så blir det bara skit.

Någon kanske kan ta tag i idén att skapa en skoter "wiki"? Då kan ju alla som vanligt lägga in info, men även ta bort den om det är fel eller bara trams.