Var ute på ledjobb!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Var ut med en 600:a idag efter våra leder och skulle utföra ett jobb.
På väg hem, glad som aldrig förr, hakar gaswiren upp sig, på full gas.
I säkert 15 sekunder kastas jag fram helt okontrollert längs en kraftledningsgata, bromsen tar inte nåt, ingen nödstopp...
Jippii.... :weird:

Vansinnesfärden slutar med att jag tillslut kastar mig av från skotern, å den skenar ensamt vidare, på full gas.. :eek:hwell:
I ett enormt krondike bestämmer den sig för att hoppa ner och rulla runt..
Jahopp, hur faaan gör man nu?
Lodräta väggar upp till axelhöjd...tackar tackar..
Efter 40 minuters bökande, utan att ens fått igång motorn igen, precis när jag är på väg att börja gå hemåt ser jag två lysen i fjärran.
Jag hoppar upp på leden och börjar hoppa och vifta i hopp om att dom ska se mig. När dom kommer fram och tittar får dom fram...

-Vad i helvete har hänt???

Tillslut drar vi upp den ur diket, och jag blir bogserad hem..
Tack vänner!!

HA ALDRIG EN DÅLIG GASWIRE, MONTERA NÖDSTOPP, även på gamla maskiner!!!!! :nono:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Helvete vad otäckt!

Hoppas du inte gjorde illa dig!

Var det min gamla maskin? :unsure:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag blev mest förskräckt, och lite mörbultad.

Nope, det var en 600/1 (sachs 290).

Inspekterat wiren i kväll, man kan skönja ett veck just där den går ner under huven, någonting har hänt med den.

Ny wire ska dit iallafall, å en nödstopp.

Fick igång den innan jag gick in för kvällen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vilken tur att det var ute i tom skog det hände.

En kompis startade sin skoter, GLS 3300, inne på villakvarteret där han bodde på lerbäcken, den skenade direkt från start, full gas över gården, hoppade genom grannens häck (buskar alltså...), körde av ett körsbärsträd hos grannen, hoppade ut genom häcken, full matning över gatan och cykelvägen som tursamt var tomma. Då släppte gashänget, och den rullade vidare till tvärstopp mot trappan upp mot ytterdörren till nästa hus. Hade hänget inte släpp då det gjorde, hade den flugit genom ytterdörren i 100 km/h. Helvetes tur i oturen...

En annan gång fick jag gashäng i trång skog, en polare körde framför mig. Jag själv föll av baklänges, och min skida mosade in polarens fot i fotholken på hans skoter. Det tog riktigt bra (dåligt), tyvärr.

Efter dessa händelser sitter nödstopplinan på mig lika säkert som att hjälmen gör det. Innan jag drar i snöret.
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
haha everesten jag har har jag ingen stopp knapp överhuvutaget, har inte kört mer än 100 meter med den, men när jag skulle stänga av den så chokade jag den så stängdes den av efter ett tag;)
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Shit, vilken tur att det gick bra ändå. Har nödstopp på min F6:a men med tjocka vantar tror jag inte att jag skulle lyckas stänga av den i full sula. Varför sitter det inte dödmansgrepp original på nya maskiner?

Finns det nåt bra kit att köpa som är enkelt och snyggt att montera?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Som väl är har alla? skotrar sen -80 talet en kortslutningsfunktion inbyggd som träder ikraft om tex gasviren eller spjällaxeln kärvar/hänger sig
Risken finns dock att någon tidigare ägare plockat bort denna funktion av oförstånd eller av en upplevd felkälla