VARFÖR skar polaris 800?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Dålig placering av två spridare som jag förstått det, de är riktade så de spolar bort oljehinnan på cylinderväggarna vilket bidrar till att den skär. Ofta funkar de klockrent vid fullgas men skär om den körs förlänge på mellanvarv (spridarna är aktiv vid olika varv, dvs de två "dåliga" vid mellanvarv)...

Finns väl fler detaljer också om nån vill fylla på...
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Programvaran i insprutningen vet nog inte om att det helt plötsligt är "en helt annan motor", så det är tyvärr inte lösningen...
Pc5 samt att spridarna sitter annorlunda på 11 jämfört med tidigare modeller. dock skiljer det väl cfi 4 vs cfi 2
Men vad vet jag, kanske måste kasta dit 11ans boxar och kabelstam, spridare mm.
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen
Okej, då ska jag klargöra detta en gångföralla.. Motorn är felkonstruerad! Kolvbulten är placerad för högt på kolven tillförhållande på längden av den. Vilket ger att kolven "vobblar" i allalägen förutom i vändpunkterna då vevstaken är rak + att orginal kolvarna är påtok för små (kommer inte ihåg exakt mått). Detta om spridarna är jag inte påläst om men det borde inte ha nån sådan extrem effekt på cylindern tycker jag! Bränslet är ju där för att kyla också

Jag har köpt ett "fix kit" och har beställt helsystem med slp pipor och en power commander 5

The fix innehåller en distans för cylindern så den kommer högre för att tillåta användning av en kolv där kolvbulten sitter i mitten av kolven (och så är den lite större, passar bättre) vilket ska eliminera att vevstaken pressar kolven fel. Ger desutom bättre komp å 6 extra hk...
 

ChrisGoransson

Välkänd medlem
6 dec 2009
636
1
16
för nära kusten
Ska bli intressant och se om fix-kitet fungerar! Håller tummarna för dig Calleman :) 09/10 är helt klart fina maskiner men man har ju blivit bortskrämd pga alla ras, ingen fråga om kanske den rasar utan när den rasar!
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Okej, då ska jag klargöra detta en gångföralla.. Motorn är felkonstruerad! Kolvbulten är placerad för högt på kolven tillförhållande på längden av den. Vilket ger att kolven "vobblar" i allalägen förutom i vändpunkterna då vevstaken är rak + att orginal kolvarna är påtok för små (kommer inte ihåg exakt mått). Detta om spridarna är jag inte påläst om men det borde inte ha nån sådan extrem effekt på cylindern tycker jag! Bränslet är ju där för att kyla också

Jag har köpt ett "fix kit" och har beställt helsystem med slp pipor och en power commander 5

The fix innehåller en distans för cylindern så den kommer högre för att tillåta användning av en kolv där kolvbulten sitter i mitten av kolven (och så är den lite större, passar bättre) vilket ska eliminera att vevstaken pressar kolven fel. Ger desutom bättre komp å 6 extra hk...
The fix kräver även att man nicasilar om cylindrarna. Detta enligt http://www.pmspolaris.com/thefix.htm eller http://www.mtntkperformance.com/

"we have sold over 2500 kits for MTNTK ,they have over 50 dealers nation wide and in Canada
www.mtntkperformance.com

We have had 2 people blow up after they THEMSELVES put the kit in, They did not follow the directions and get the Cylinders Renic'd before they put it back together and the other one his crank blew up so unrelated

2 out of 2500 is not bad

ON Snowest we have the 2 largest thread and eveybody loves the kit, you gain about 6 horse and it feels smooth"

"If a understands everything right, i will need to renic my cylinder
before mounting the fix?"

"Yes that is the recomedation unless your cylinder is good but we have only seen about 2% that did not need the renic done
Better safe then sorry if your going to put this much money into the sled make right the 1st time."

Fick jag till svar
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Okej, då ska jag klargöra detta en gångföralla.. Motorn är felkonstruerad! Kolvbulten är placerad för högt på kolven tillförhållande på längden av den. Vilket ger att kolven "vobblar" i allalägen förutom i vändpunkterna då vevstaken är rak + att orginal kolvarna är påtok för små (kommer inte ihåg exakt mått). Detta om spridarna är jag inte påläst om men det borde inte ha nån sådan extrem effekt på cylindern tycker jag! Bränslet är ju där för att kyla också

Jag har köpt ett "fix kit" och har beställt helsystem med slp pipor och en power commander 5

The fix innehåller en distans för cylindern så den kommer högre för att tillåta användning av en kolv där kolvbulten sitter i mitten av kolven (och så är den lite större, passar bättre) vilket ska eliminera att vevstaken pressar kolven fel. Ger desutom bättre komp å 6 extra hk...
Problemet med insprutet är att två är vinklade direkt mot cylinderväggen vilket ska kunna orsaka problem. Dvs det är placeringen av spridarna som gör det.

Men det mest omdiskuterade och det som säkert orsakar mest problem är nog cylinderkjolarna som du säger...
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Problemet med insprutet är att två är vinklade direkt mot cylinderväggen vilket ska kunna orsaka problem. Dvs det är placeringen av spridarna som gör det.

Men det mest omdiskuterade och det som säkert orsakar mest problem är nog cylinderkjolarna som du säger...
Även snackat med R-verkstan om detta med polaris 800 och dom sa att det är otroligt många oförklariga kolvskärningar, kommer nog av det du säger. Dåligt med oljefilm. Bara förgasarkonvertera, stålfoder i cylindrarna samt rätt kolvspel :D KLART och inte allt för dyrt. Men omodernt, då det suttit insprutning :p
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6
Hur tacklade Polaris problemen undrar då jag, någon här som försökte sig på någon reklamation?
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Under garantitiden fick dom väl både ut nya motorer och renoveringar,byttes väl även till andra kolvar 09? samt fick topp med lägre komp. efter garantitiden blev det väl sämre men tror rätt många hade märkesförsäkringen med motorförsäkring. Men polaris själva har väl igentligen inte gjort så mycket mer. Borde få motorn utbytt mot en från 11 gratis kan man tycka.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Cylindrarna på 10:eek:rna är kraftigare. Samt att den sista programvaran är endast för skandinavien. Man skiter i USA avgaskrav o gjorde en special för låglanskörning. 08-09 har störst problem. Inte alls samma omfattning på 10:eek:rna. Vissa motorer har gått 6-800 mil utan problem samtidigt som många rasade redan vid 100 mil. De källor jag har kommer det inte in lika många maskiner längre som har rasat. Om detta är pga säkrare programvara eller att man har styrt upp kolvarna mer där många var långt utanför toleransområdet tidigare har jag ingen aning om.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
men fortfarande är det ju fel vinkel på 2 av spridarna.
Fel vinkel på spridarna var nytt för mig. Däremot har man ju läst om svårighet med att styra spridarna. Motorerna har alltid tvingats gå snålt i mellanregistret pga av avgaskraven. Man testar tydlige motorerna till 70% i mellanregistret. Snålgång + spridarstyrningsproblem i mellanregistret tror jag är det störta problemet. Därför bör man inte fisa runt i mellanregistret utan pcv. Nu skall dock som jag nämnde den sista programvaran vara säker även i mellan.
Har själv en 10:à Assault o självklart är man lite orolig när man kör. Låter den gå lite fetare i mellan med PCV och försöker unvika långa sträckor på halvgas. Problemet är att den är så himla rolig att köra..