Nästan alla polaris 800 årsmod 09/10 skar, iaf väldigt många.. Någon som har något svar på varför dom gjorde de?
Programvaran i insprutningen vet nog inte om att det helt plötsligt är "en helt annan motor", så det är tyvärr inte lösningen...modda dit 11ans cylindrar topp och andra kolvar, så ska det vara funkis. Men ingen gratislösning.
Pc5 samt att spridarna sitter annorlunda på 11 jämfört med tidigare modeller. dock skiljer det väl cfi 4 vs cfi 2Programvaran i insprutningen vet nog inte om att det helt plötsligt är "en helt annan motor", så det är tyvärr inte lösningen...
The fix kräver även att man nicasilar om cylindrarna. Detta enligt http://www.pmspolaris.com/thefix.htm eller http://www.mtntkperformance.com/Okej, då ska jag klargöra detta en gångföralla.. Motorn är felkonstruerad! Kolvbulten är placerad för högt på kolven tillförhållande på längden av den. Vilket ger att kolven "vobblar" i allalägen förutom i vändpunkterna då vevstaken är rak + att orginal kolvarna är påtok för små (kommer inte ihåg exakt mått). Detta om spridarna är jag inte påläst om men det borde inte ha nån sådan extrem effekt på cylindern tycker jag! Bränslet är ju där för att kyla också
Jag har köpt ett "fix kit" och har beställt helsystem med slp pipor och en power commander 5
The fix innehåller en distans för cylindern så den kommer högre för att tillåta användning av en kolv där kolvbulten sitter i mitten av kolven (och så är den lite större, passar bättre) vilket ska eliminera att vevstaken pressar kolven fel. Ger desutom bättre komp å 6 extra hk...
Problemet med insprutet är att två är vinklade direkt mot cylinderväggen vilket ska kunna orsaka problem. Dvs det är placeringen av spridarna som gör det.Okej, då ska jag klargöra detta en gångföralla.. Motorn är felkonstruerad! Kolvbulten är placerad för högt på kolven tillförhållande på längden av den. Vilket ger att kolven "vobblar" i allalägen förutom i vändpunkterna då vevstaken är rak + att orginal kolvarna är påtok för små (kommer inte ihåg exakt mått). Detta om spridarna är jag inte påläst om men det borde inte ha nån sådan extrem effekt på cylindern tycker jag! Bränslet är ju där för att kyla också
Jag har köpt ett "fix kit" och har beställt helsystem med slp pipor och en power commander 5
The fix innehåller en distans för cylindern så den kommer högre för att tillåta användning av en kolv där kolvbulten sitter i mitten av kolven (och så är den lite större, passar bättre) vilket ska eliminera att vevstaken pressar kolven fel. Ger desutom bättre komp å 6 extra hk...
Även snackat med R-verkstan om detta med polaris 800 och dom sa att det är otroligt många oförklariga kolvskärningar, kommer nog av det du säger. Dåligt med oljefilm. Bara förgasarkonvertera, stålfoder i cylindrarna samt rätt kolvspel KLART och inte allt för dyrt. Men omodernt, då det suttit insprutningProblemet med insprutet är att två är vinklade direkt mot cylinderväggen vilket ska kunna orsaka problem. Dvs det är placeringen av spridarna som gör det.
Men det mest omdiskuterade och det som säkert orsakar mest problem är nog cylinderkjolarna som du säger...
Fel vinkel på spridarna var nytt för mig. Däremot har man ju läst om svårighet med att styra spridarna. Motorerna har alltid tvingats gå snålt i mellanregistret pga av avgaskraven. Man testar tydlige motorerna till 70% i mellanregistret. Snålgång + spridarstyrningsproblem i mellanregistret tror jag är det störta problemet. Därför bör man inte fisa runt i mellanregistret utan pcv. Nu skall dock som jag nämnde den sista programvaran vara säker även i mellan.men fortfarande är det ju fel vinkel på 2 av spridarna.