Varför är v-max 600:orna så in i norden tungdragna?

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Är en ganska stabil kille runt 85kg som inte fattar varför min 600:a är så förbannat tungdragen när det är under -10 grader ute!?
Behöver knappt gå på gymmet under vintrarna..

Vad beror det på?? :hmmmm2: Kan det ha å göra med nån slags "utväxling" i magnapullen som är galen eller?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
I ditt fall är det nog så att oljan klibbar och skapar enorm friktion mellan cylinder och kolv. Köp bättre olja och se om det hjälper...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Dålig olja..

Jag körde på någon delsyntet olja från OK vilket gav en hinna av oförbränd olja längs cylinderväggarna.
Vilket resulterade i omöjlig att dra..

Lyfta toppen samt tvätta rent med bensin. Bytte olja och vips, inga problem.

Sattsa på bättre olja, gärna helsyntet.

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Dålig olja..

Jag körde på någon delsyntet olja från OK vilket gav en hinna av oförbränd olja längs cylinderväggarna.
Vilket resulterade i omöjlig att dra..

Lyfta toppen samt tvätta rent med bensin. Bytte olja och vips, inga problem.

Sattsa på bättre olja, gärna helsyntet.
Precis den oljan jag kör på nu (delsyntet från OK)...

Ska köpa helsyntet på en gång! Hoppas det funkar.. är så f*rbannat kallt så jag tror eskimåerna vänder sig i graven!

suddenjr

Aktiv medlem
27 jan 2011
62
0
6
Västernorrland
men det måste ju vara nåt extremt, jag har ju som bekant samma härliga kolvätande modell och den är inte så värst tungdragen (den här vintern har satt skiten på prov) även när det är ruggigt kallt, och ja, jag kör på billig skitolja från OK jag också..men iofs så kan det ju vara olika från fall till fall. hoppas det löser sig, annars får du fina armar!

anteman

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Östersund
Kanske är jag helt ute och seglar, men jag har haft samma symtom på en thunder cat 1000 cc.
Nästan stum vid -15 grader och kallare, men fick man bara igång den så var det inga problem resten av dagen.Jag provade alla möjliga oljor, smorde balansaxeln osv. Inget hjälpte förrns jag torkade ur magnapullen och bytte startsnöre. All fukt där gjorde så att snöret frös ihop. Ett problem som man inte tänker på, speciellt inte när man kan dra ut snöret den första biten utan problem.
Anteman.....