Varför finns inte den skoter jag vill ha?

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Tittar lite på begagnade skotrar och hade lite olika omöjliga krav:

* 4-takt (drar mycket pulka)
* Dubbeldyna (barnen vill ofta åka på skotern)
* Minst 360 cm lång matta (trevligt att inte köra fast så fort det finns snö)
* Minst 120hk (vill kunna köra utan pulka också utan att få parkeringsböter på leden)
* Max 41cm bred matta, tycker 50 blir för klumpiga.
* Pris gärna i 80 000:- klassen.

Har idag en nytro MTX som saknar dubbeldyna, är otrvlig på leden och lite för klen motor. Vill därför ha en maskin som är lite mera ledanpassad och har dubbeldyna men ändå går att köra lite utanför leden. Effekten kan jag leva med även som det skule vara kul att ha mera.

Vad rekomenderar ni?

PS!
Lynx Ranger 49 med 1200 motorn hade varit klockren enligt mig men finns tyvärr inte.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Finns väl inte alternativ i överflöd med de kraven, helt uteslutet med 2-takt?
600 e-tec sägs ju vara en fin motor och då är ju 49:an på tapeten.

Men Arctic Cat's som är nämnda. Annars är det väl click on dyna på Nytro XTX/TTX/X-ride Apex XTX, Viper XTX/MTX 153 eller Arctics motsvarighet.

RS Venture TF finns ju också iofs som du vill ha mer touring.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade nytro rtx (förlängd till 144") i 3 år och var lyrisk över den. Sen köpte jag en summit xm 800 146" till sambon. Den är i princip bättre på allt. Kanske inte på ren ledkörning. Den var så pas bra så Nytron byttes till en summit t3 154" till mig själv. Dubbeldyna finns till dem också. Går inte varm och är snålare än Nytron vid samma körning. Kör man som folk så håller remmarna också. Bytte första på sambons i förrgår och den har gått 200 mil i vår ägo pch har ingen aning om hur långt den gått innan. (Nytron klarade dock 500 mil per rem så där var den överlägsen). Skulle man vilja ha bättre ledegenskaper hade man kanske skaffat en freeride istället.
 

Cedrix

Välkänd medlem
26 mar 2005
164
0
6
Örnsköldsvik
Tack för alla svar!

Jo jag har tittat på AC Crosstour även om den har kortare matta än 360 så funkar det säkert för mitt ändamål.

RS Venture är ju den enda som uppfyller alla kriterier som jag hitttat men det känns som det är en gammal modell som sett likadan ut sedan hedenhös, men jag vet inte har dålig koll på dom.

Anledningen till att jag vill ha 4-takt är endast för pulkdragningen, är betydligt trevligare att sitta i pulkan bakom en 4-taktare än en 2-taktare. Visst kan man ha BK-system men det är ett bök och är i vägen när man inte drar pulka.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag har precis gått från fyrtakt tillbaka till tvåtakts e-tec och den luktar inte alls tvåtakt, ryker inte mer än fyrtaktarn och jag fyller olja en gång per säsong. Så om avgaserna är enda anledningen till fyrtakt så är e-tec ett alternativ.

Så jag skulle säga att en Lynx Ranger 49 600 e-tec (årsmodell från 2015) uppfyller dina krav, den har även elektrisk kylare så den går aldrig varm även om man drar tungt och kör sakta.
 
Last edited:

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Det enda konkreta jag vet att de uppdaterat på venturen är servostyrningen. I övrigt vet jag inte, finns nog andra som kan bidra med mer och bättre fakta. Komfortmässigt är den säkert bra dock som de flesta touring.

Men 600 e-tec tror jag är ett bra alternativ. Folk tycks vara väldigt nöjda med den motorn. Och alternativen blir fler.
 
Last edited:

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
MTX och andra mountain-maskiner är rätt dåliga på led just pga att de är gjorda för lössnö.
Har avverkat ganska många mil på en Yamaha Venture. Sjuk komfort, men det är ingen "hoppskoter". Svårt att hitta en maskin som passar till allt.

Tänk på att Lynx / Skidoo har ett väldigt jobbigt gas-lagg (fördröjning) på deras 4-taktare. Jäkligt störande
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Tycker du Nytron är slö så ska du då absolut glömma Venturen. 1050cc motorn i den är helt olik 990nåntingkubikaren i Nytron. Venturens motorn är spännande som en gammal telefonkatalog från en kommun du aldrig varit i....
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Oavsett vad man säger så luktar givetvis tvåtaktare olja och inte nog med det så är avgaserna dessutom mer fyllda av farliga ämnen iom mer oförbränt bränsle. Etec är givetvis mångdubbelt bättre än en gammal ZR900 men man kommer inte ifrån de grundläggande egenskaperna hos en tvåtaktare - som dessutom matar på med mer bränsle när tempen går upp...

Prova en Venture, vill du ha en vass extremlössnömaskin så tittar du ändå åt andra hållet. Ett alternativ kan ju vara en Apex XTX - den funkar alldeles utmärkt som pulkdragare, motorn är allt annat än tråkig, den gör inte bort sig i lössnön jfr andra liknande skotrar och den har servostyrning. Få Apexköpare brukar ångra sig...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Varför inte en Viper XTX eller MTX med löstagbar dubbeldyna. Jag testade en sån dyna och man satt ju som en kung i den. Då vet du i allafall motormässigt vad du får (även om du anser att nytromotorn känns klen...) Ska du ha värre kan du ju inte skaffa en maskin med sämre motor och tyngre chassie (tex venture). Utöver det får du ett mer lättkört chassie som är betydligt bättre än venturens chassie på det mesta skulle jag påstå. I och med att sidevwindern lanserades så måste det ju finnas ett överflöd av Vipers. Det är absolut köparens marknad på dem och det finns ett flertal under 80000:- på blocket.

Angående avgaser så var det väl någon tråd på forumet (kan ha varit ett annat forum) där någon hade tillgång till mätutrusning och mätte avgaserna i en kälke. Absolut sämst var tydligen nytron då den formligen pumpade in avgaser i kälken pga avgasrörets placering så 4-takt kanske inte alltid är bäst.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Venturens motorn är spännande som en gammal telefonkatalog från en kommun du aldrig varit i....
*skrattar* gillar jämförelsen... ingen aning om hur motorn är själv, men jämförelsen var underhållande iaf :)
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Tycker du Nytron är slö så ska du då absolut glömma Venturen. 1050cc motorn i den är helt olik 990nåntingkubikaren i Nytron. Venturens motorn är spännande som en gammal telefonkatalog från en kommun du aldrig varit i....
1049 cc även i Nytro och Viper. 990 någontingkubikaren är Sidewinder och den motorn kommer från en UTV
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Jag har väl inte följt med i Yamahas "utveckling" så noga sista åren men jag tycks bestämt minnas att när Nytron kom var den under litern, typ 998cc eller något sånt, för att kunna klassa in i något reglemente, och att den motorn även inte hade många skruvar gemensamt med den något större och väldigt sävliga motorn i Venture/RSviking m.fl.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Vector motron ligger på under 1000cc. Jag tyckte mig se att det fanns några tidiga nytros med denna motorn men jag är inte säker. Tror de hette Fx Nytro ER. I alla fall i USA. Tror att de kan ha haft förgasare också. Mycket möjligt att RS Venture hade denna motor för den har väl mycket gemensamt med RS Vector.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Håll i hästarna.

Såväl Nytro som RS Venture, Vector och Viking har en trecylindrig fyrtaktare på 1049 kubik. Effektskillnaden mellan Nytro och de övriga beror på högre varvtal och andra kamaxlar då Nytron från början avsågs att vara en crossmaskin - den vann tom någon tävling i 600-klassen trots det i sammanhanget stora viktunderläget.

Varför man nöjer sig med 120 hk i RS-modellerna är av två anledningar:
1. Det ger en mjukare effektkurva för touring och arbete, läs Venture och Viking.
2. Det är lagom effektavstånd till Apex, som Vectorn avsågs att vara en enklare modell av.

"Väldigt sävliga motorn" låter som nån som hört nåt utan att ha provat. Som vanligt när det gäller Yamaha. Motorer kan de faktiskt göra, och har alltid kunnat. Om man börjar 1976 eller så, nämn ett enda år fram till nu där inte Yamahas motorer varit både effektledande och mest hållbar i sin resp kubikklass?

998 kubik blev däremot Sidewinderns motor, eftersom grundmotorn delas med ett större antal applikationer, tex ATV-bil (vad fan de nu heter) som i USA har en maxgräns på 1000 kubik. Därför tog man ner den en smula i jämförelse med Nytron - helt omarbetad i övrigt.

Apex är fyrcylindrig och i grunden samma motorkonstruktion som i sporthojen R1. En HELT annan motor.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Håll i hästarna.

Såväl Nytro som RS Venture, Vector och Viking har en trecylindrig fyrtaktare på 1049 kubik. Effektskillnaden mellan Nytro och de övriga beror på högre varvtal och andra kamaxlar då Nytron från början avsågs att vara en crossmaskin - den vann tom någon tävling i 600-klassen trots det i sammanhanget stora viktunderläget.

Varför man nöjer sig med 120 hk i RS-modellerna är av två anledningar:
1. Det ger en mjukare effektkurva för touring och arbete, läs Venture och Viking.
2. Det är lagom effektavstånd till Apex, som Vectorn avsågs att vara en enklare modell av.

"Väldigt sävliga motorn" låter som nån som hört nåt utan att ha provat. Som vanligt när det gäller Yamaha. Motorer kan de faktiskt göra, och har alltid kunnat. Om man börjar 1976 eller så, nämn ett enda år fram till nu där inte Yamahas motorer varit både effektledande och mest hållbar i sin resp kubikklass?

998 kubik blev däremot Sidewinderns motor, eftersom grundmotorn delas med ett större antal applikationer, tex ATV-bil (vad fan de nu heter) som i USA har en maxgräns på 1000 kubik. Därför tog man ner den en smula i jämförelse med Nytron - helt omarbetad i övrigt.

Apex är fyrcylindrig och i grunden samma motorkonstruktion som i sporthojen R1. En HELT annan motor.
ATV med ratt kallas ofta UTV men de sportiga kallas nästan alltid side by side vilket Yamahas YXZ kallas.
https://www.yamahamotorsports.com/pure-sport-side-by-side
Jag misstänker att personen som kört en RS Venture i inlägg högre upp kört en ny senaste året och då inte valt att lägga i sportläget. På min 12:a finns inte olika körprogam
Mina skidor lättar från marken när jag har bra fäste och sitter normalt. Den är avsevärt piggare än min gamla Yamaha 600 tripple 2-takt. Säkert upplevs den ändå som slö jämfört med en modern sportskoter