varför tumgas på snöskoter?

tventon

Medlem
30 okt 2009
14
0
1
jo som rubriken varför är det tumgas på snöskotrar/vattenskotrar?
är rätt ny på det här med snöskotrar och har inte kommit på varför det ska vara bra för.funderar starkt på att mecka dit ett vanligt cross handtag som man är van vid.;) om ingen har nått negativt att säga om det.Mvh Niklas

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Har också funderat på det. Kanske är för att de så enkelt, sen kanske det är större risk att det fryser i en rullgas, och man ser inte om det frusit heller... Nä ja vet inte. Men annars tycker jag också det är skönare med tumgas.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.398
1.200
113
Stora Blåsjön
Prova så får du se varför det är tumgas... har provat rullgas på både skoter och quad men tumgas är helt klart bäst på denna typ av fordon.

tventon

Medlem
30 okt 2009
14
0
1
har gått i dom tankarna jag oxå.och visst åker man rakt på så funkar det och om man svänger till vänster men när man ska svänga åt höger det är då det blir lite jobbigt tycker jag..:hmmmm2: iofs så kanske det bara är en vane sak.Mvh

Har också funderat på det. Kanske är för att de så enkelt, sen kanske det är större risk att det fryser i en rullgas, och man ser inte om det frusit heller... Nä ja vet inte. Men annars tycker jag också det är skönare med tumgas.

tventon

Medlem
30 okt 2009
14
0
1
ok men varför funkar det inte?blir det ryckigt å jävligt?(snillet spekulerar)Mvh

Prova så får du se varför det är tumgas... har provat rullgas på både skoter och quad men tumgas är helt klart bäst på denna typ av fordon.

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
är enbart pga att man svänger med styret på en skoter och på mc så lutar du ju hela cykeln och använder knappt styret egentligen

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
5
16
Dvärsätt, Sweden
har alltid föredragit tumgas tills jag testa pekfingergas på nya vattenskotern i somras, det går att variera mer vilka fingar man kan gasa med om man blir kall/trött m.m.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tumgasen är nog för att man burkar och bryter mer i en skoter eller hjuling än man gör på vare sig vattenskoter eller mc, och med rullgas eller pekfingergas är det nog svårare att dosera mängden gaspådrag när man bryter åt vissa håll.

själv känns det som om var sorts gas har sin plats.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
jadu, "självmordsgas" (rullgas) har ju en tendens att bli "ön ön ön ön ön " om de är lite guppigt och du försöker hålla i dig...
mmm men som vi tagit pp i en annan tråd så låter det så där med tumgas med många gånger(fast då är det medvetet gasande) men som sagt tidigare så vrider man handleden när man svänger...och det påverkar ju en rullgas i ganska stor grad...speciellt vänster eftersom då gasar man:becky:

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Om man vänder på frågan, vad finns det för fördelar med rullgas?
Räcker många gånger med att tänka så tills man inser att det kanske inte var en så bra ide iallafall. Visst, lika trött blir du kanske inte i gastummen efter långa turer men sen ser jag faktiskt inga fler fördelar.

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Har en Mach 1:a och får så ruskigt ont i tummen när man kört ett par mil. Inte så konstigt iofs då man sitter i princip bakåtböjd med tummen när man gasar. Finns det mer ergonomiska "tumgasar" att köpa som följer handens/tummens former lite mer?

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Har testat att ställa in handtaget men vinkeln på själva tumgasen är ju fortfarande densamma. Borde ju finnas mer ergonomiska att köpa eller att ta från någon nyare skoter?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.398
1.200
113
Stora Blåsjön
Prova att håll gasen med handflatan, då går det fort också :)
Nä men mach 1an med sina mikuni 44or är dom mest tungasade förgasarna man kan hitta.
Kan lova dig att med en rullgas kommer du knapt orka öppna trottlarna!