variator bestyckning?

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag har nu i sommar trimmat min skoter ca 15-20hp och nu när jag testar den så har den ett maxvarv på ca 8670 det tycker jag är lite väl högt. de sitter 50gram i och en röd tryckfjäder. tillslag ligger på 3200 rpm och variatorn har en tendens att bli kladdig av remmen längst ner. kan de bero på för lågt tillslag?

och om jag drevar upp skotern 3 kugg berör det variatorns utväxling? toppfarten ligger på runt 80-100 nu. vill ha lite mera.

motor och variator i frågan är : arctic zr 580 med comet 108 exp.

tacksam för svar // Beckvall
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har du nån aning om vart den har toppeffekten då? De är ju på de varvet du ska ligga.
Ska du ner i varv å fortfarande vill ha lite tillslagsvarv som den säkert behöver så får du gå på en hårdare fjäder men samtidigt tyngre vikter annars kommer den varva ännu mer. Sen kan du ju se över sekundären också, vassare helix ev. hårdare fjäder där också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Vad är gjort åt motorn? 8600-8700v är normalt för en 580 om det är bytta pipor eller portat och har du riktiga 20hk mer lär den måsta varva mer.

Vaför den kladdar/slirar kan bero på många saker.
.Olja/skit på rem eller variator skivor. Beror ofta på läkande avgas som sprutar oljeslem på variatorn
.Värdelös rem
. Lite för stort avstånd mellan variatorer så remmen börjar greppa för högt upp i variatorn.
.Sneställd motor eller dyngsluta motorkuddar (bådeock).

Fram med motordata vad som är gjort så blir det lättare att svara
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Vad har du gjort med motorn som ger 15-20hk?
Läste igenom din projekttråd och där såg jag att du hade matchat blocket mot cylindrarna och planat toppen. Detta ger på sin höjd någon hk någonstans i registret.
Sen var det en egengjord slutburk, den kan ju både ge och ta effekt...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
och vad har du för märklig utväxling som bara gör att den räcker till ? så låg utväxling finns knappt att få tag på om motorn varvar så pass mkt
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
det jag vet är att de sitter en röd tillslagsfjäder fjäder 50g vikter en 49 graders helig med vit fjäder. 18/45 i drevning med 8t drivhjul.

cylindrarna är höjda 1,5mm om formad avgasport större matcning i blocket större insugsport (kolvstyrd) jackade kolvar 10,5 kg komp. kortad pipa 15mm 2 mm mindre stinger. och om stäld tändning. och aningen omgjorda förgasare. okej kanske inte nå 20 hp vid närmare eftertanke.

variatorerna är nydligen igenomgådda och ser fina ut. inge smuts på dom. språtlajns ny rem. motorkuddarna kanske är lite trötta men dom rör sig inge onödigt. om avståndet mellan vevaxeln och driv axeln är för litet vad händer då?


har försöker fått tag på en bromsbänk men hittar ingen i sundsvalls området som har en.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det var inte så lite gjort , men ett par pipor saknas :) , om avståndet är för litet så måste remmen shimsas högt ovanför sek för att få rätt remspänning , man når aldrig variarorernas högsta utväxling då remmen får starta för högt i sek , men ingen katatrof å inte felet till varför skivorna blir svarta , det borde inte vara några problem med så låg utväxling , den går 104,5 km/h vid 1:1 och 8500 , 0.95:1 110 km/h teoretiskt , borde vara en perfekt drevning för att inte slira rem , har du rätt spel i primären , kollar linjeringen ?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jag kolla med en linjag hur mycket del dom stog och det var en halv mm så rättade till det och flytta fram hela motorn 1,5mm remmen vart lite bättre men får nog chimsa upp den 1 mm =) va skulle hända om man slänger på 21/45 drevning? =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
det jag vet är att de sitter en röd tillslagsfjäder fjäder 50g vikter en 49 graders helig med vit fjäder. 18/45 i drevning med 8t drivhjul.

cylindrarna är höjda 1,5mm om formad avgasport större matcning i blocket större insugsport (kolvstyrd) jackade kolvar 10,5 kg komp. kortad pipa 15mm 2 mm mindre stinger. och om stäld tändning. och aningen omgjorda förgasare. okej kanske inte nå 20 hp vid närmare eftertanke.

variatorerna är nydligen igenomgådda och ser fina ut. inge smuts på dom. språtlajns ny rem. motorkuddarna kanske är lite trötta men dom rör sig inge onödigt. om avståndet mellan vevaxeln och driv axeln är för litet vad händer då?


har försöker fått tag på en bromsbänk men hittar ingen i sundsvalls området som har en.
Bromsbänk har du ju i Liljanholms firman i matfors!

10,5 i komp? Menar du komptäthet? Du måste veta kompförhållandet så du vet hur högt okt du måste åka. Det mäst i volym uppe i förbränningsrum med kolv i topp. Du måste upp i minst 11,5-1 för att överträffa org kompförhållandet.

Pipmodden lät bra och kan säkert ge några hk ber på hur fräkt liten stinger du åker.

Uppshimset 1,5mm kan ge 3 hk på 580cc tvinn men den var ju portad också så om det är bra gjort kan det ge 5hk också.

15hk är nog inte helt fel ute om den ligger på över 12-1 i kompförhåll också och portningen är bra gjord.

20hk kan vara möjligt om allt är väldigt utprovade moddar.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
okej men när du säger kompförhållande så vilka siffror ligger vart? 11,5-1 jag ska kolla med liljanholm då kan det vara så att du har något nummer eller hemsida dit för jag hittar inge? =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
okej men när du säger kompförhållande så vilka siffror ligger vart? 11,5-1 jag ska kolla med liljanholm då kan det vara så att du har något nummer eller hemsida dit för jag hittar inge? =)
Ja jag är tjock i skallen,,jag vet inte vart jag fått liljanholms ifrån för jag menar såklart Junggrens.

Kompförhållandet kollar du själv med olja i förbränningsrummet. Upp med kolven i noga toppläge (tdc).

Häll sedan i olja till det blir struket med tändstiftsgängans topp. Man räknar sedan bort 2cl som gängan rymmer för den mängden får inte blandas i uträkningarna såklart. Kospruta eller annat noga mätglas funkar bra och tvåtaktsolja eller atf är bäst.

Sedan räknar du bara ut kompförhållandet med hjälp at cylinders cc vs vad toppen rymmer.

EX ..Om din ena cylinder ligger på exakt 290cc så plussar du på den mängd olja du fick i förbränningsrummet .Ex om du fick i 28cl borträknat de 2cl som gängan rymde så blir det 290 + 28 = 318cc sammanlagt. Sedan delar du bara 318cc med 28 så har du kompförhållandet där. I detta fall 11,36 .
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hehe sånt händer ;) hittade rätt och maila dom och svar på en gång så dom är engagerad kan ja säga! och då skall jag göra det. men hur många kilo är normalt? det är de jag har 10.5 kg/cm2
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
har inte mätt upp dom. men strax över orginal ska de vara. avgas är höjd 1mm och cylindrarna är höjd lika mycke typ.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
14.8-1 var ganska mycket. Därför undrade jag vilka porttider du kör, för har du höga porttider så kan 14.8-1 funka.
Kör själv 12.8-1 på 770in med rätt vilda porttider med då är den byggd tänkt 95oktan och kunna hålla full mutter i tio minuter :)
14.8 kan funka på 98 om porttiderna är höga annars får man kyla/kväva :) med mer soppa och mild förtändning... vilket är inte optimalt för max hk.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hmm det sög ju lagom mycke :S jag har planat topparnna 0,7mm och kan inte tänka mig att det ska göra sådär mycker eller? om ja höjer alla portarna 1,5mm då? blir det bättre de? =) eller höja cylindrarna mer?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Därför man ska mäta innan man kapar...
Men du har ju tur att det är en topp till varje cylinder istället för en "monotopp".
Går ju enkelt att svarva om dom då.