Variator EXT 550

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ska renovera primärvariatorn på en EXT 550 -92. Nya vikter, pinnar, rullar osv.
Ska dit med 54 grams vikter, enligt hushållsvägen väger de nuvarande 51 gram. Original är 50.5 gram.

Fjädern som sitter där nu är gulgrön. Enligt http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22070 så är den hårdare än den röda, och enligt http://www.brownsleisureworld.com/frame.cgi?url=http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/1992/1992EXTSPECIAL(0650-188-1992)/DRIVECLUTCH.html är den röda original.

Jag tycker skotern har gått ganska bra med nuvarande uppsättning. Hur blir den med tyngre vikter, och bör jag byta fjäder samtidigt?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
med 5 g tyngre vikter så kommer den att växla på betydligt mer , vad varvade den tidigare ? låg den rätt i varv så kommer den att gå sämre , den ska varva ca 8000 varv ,
varvför byter du till tyngre vikter om den gick bra ?

brukar inte löna sig att renovera så pass gamla variatorer
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
med 5 g tyngre vikter så kommer den att växla på betydligt mer , vad varvade den tidigare ? låg den rätt i varv så kommer den att gå sämre , den ska varva ca 8000 varv ,
varvför byter du till tyngre vikter om den gick bra ?

brukar inte löna sig att renovera så pass gamla variatorer
Ska svara i tur och ordning :)

1. Det är bara 3 gram tyngre vikter, jag editerade inlägget efter att ha plockat ner och vägt. De gamla vikterna är totalt slut, hålen är som ägg.
2. Några 8000 varv har den inte varvat, lägre än så tror jag. 7500?
3. Byter till tyngre av den enkla anledningen att jag fick tag i tre riktigt billiga sådana. Som du själv säger så lönar det sig sällan att renovera de där, men jag har fått tag i billiga delar i USA, på Blocket och haft liggande. Nu blev det tillräckligt för att fixa en riktig renovering så jag slog till.

Det är inget alternativ med andra vikter heller, det blir för dyrt att köpa fler. Men kan jag kompensera för det här med en annan fjäder?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja de borde gå , eller så tar du å lättar vikterna , onödigt att köra med tunga vikter och hårda fjädrar om man inte behöver det .....
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
allt går ju att fixa , de är ju "bara" att tigga på fräsa till den , brukar ju ofta även vara söndernött inne i korset , jag skulle kastat bort den å köpt en en en fräsh begad 6-bultad , de där är väll en gammelcomet med micro rullar
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
..bättre köpa en fräsch begad 9-bult. Fjäder, vikter passar. Även variatorbult.
max 1300:-

På wildcat var det 54gram och röd fjäder orginal. Satte men i AC 57gram och gul-grön fjäder gick den betyligt bättre. Den är på 115 hk som referens.

Men det borde bli bra. Jag brukar vilja vikta på såpass att motorn orkar med. Bättre remgrepp = mindre effektförluster. Sen går motorn snällare också. Mindre risk för övervarv.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jag tycker det låter som att varvräknaren skulle varit kallibrerad också, för 550in ska varva lite mer än 530in och den varvar 7900 toppvarv och varvräknaren ska inte gå över toppvarv för motorn då är den felkalibrerad