Variator fråga..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Halloj,

Blev lite ställd här nu i en fråga jag fick tidigare idag.
Passar en variator från en Yamaha Sxr 600 (dvs "nya" modellen) en V-max 4a från '94a?
Har i minnet att det blev en variator "uppdatering" där någonstans runt '96. Men vet inte om axeltappen ändrades.
Bla. så passar samma avdragare från en Rx-1 till min Gamla br250!
Endast ifall den passar på axel, variator kalibering är en annan femma!

Tacksam för snabba svar!:ciao:

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Jag ska inte säga för mycket. Men jag är till 99 % säker på att Yamaha har samma kona till alla skotrar.
V-Max4 har samma kona som alla andra yamaha från -88 och framåt.
MEN man behöver en annan avdragare för V-Max4. Då avdragaren måste vara längre. Det är djupare hål i variaror axeln än det är i vevaxlarna, som variator sitter på i andra yamaha.

Bestyckningen från V-Max4 till SXR 600. Den är inte riktigt lätt att få att funka. Men rejält portade cylindrar och dessutom behöver man nog byta till 700 cyllar (som passar rakt av) nya förbränningsrum i toppen så man får en karaktär på motorn. V-Force3 reeds, Trippelrör från Hauck eller PSI. samt dreva ner till 19-40 och montera en rak 45 graders helix med röd fjäder och 100 i förspänning. Då kanske du får SXR:en att varva 9000. Men det är inte helt säkert.

Dessutom passar Polaris P-85 variator på yamaha konan.
Men man måste ha en kapad Polaris avdragare för att få av P-85 variatorn, då den sitter på en yamaha.
Det blir inte lättare att ställa in en Polaris variator mot yamaha sekundären. Men det är mycket billigare än att skruva med yamaha grejer.
Sätter man dit en arctic sekundär blir det inte heller lättare. men även där billigare. Sedan har ju Arctic sekundären oftast rullkam. Det underlättar.

Men det blir lite svårare att få tips från forumet om man byter från yamaha variatorerna.