Variator frikopplar ej efter ny rem

Oldsnowpro

Medlem
7 apr 2012
10
0
1
Hoj, premiärfråga. Köpt ny rem till min Cheetah. Men när jag sätter på nya så ligger den på direkt så primären hugger när jag drar i snöret/knappen. Läst att man kan shimsa ut sekundären, så skivorna går isär ngt(nu ligger dom kloss ihop och remmen då så klart så långt ut den kan).
Stämmer det, och kan det hjälpa??
Tips inför den manövern tas tacksamt emot. Letat men inte hittat ngt bra direkt...

/OPB

Oldsnowpro

Medlem
7 apr 2012
10
0
1
Hoppas verkligen det då min ÅF här kollade tabeller och plockade fram rem. Gamla var en 0227-103 och den nya (han hade inte samma) är en 0627-006, och de hade samma dim enl tabell. Dock gick denna ha även på ngt motorstarkare skotrar. Min 440 lc är ju inget under av kraft ;-)

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Det stämmer som du säger (om det är samma dimension på remmen vet jag dock ej), det skulle kunna vara så att tidigare ägare har tagit bort shims då remmen blivit sliten och utsträckt. Du kan ju mäta och se hur mycket det skiljer och om den gamla remmen är smalare än vad den ska vara.

Oldsnowpro

Medlem
7 apr 2012
10
0
1
Håller man remmarna rygg mot rygg och känner med fingrarna är dom rätt lika. Men gamla är ju helt klart väldigt slapp när man böjer å vrider på den. Sen även längs kanten svagt uppvikt.

Sen är nya så klart greppigare av sig och det ser nästan ut som den inte går ner på primären. (axeln, innan den greppar i sidorna)