variator fundering/renovering

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
xrim 600sdi-07,750mil. har problem med variatorerna när jag är ute o smyger i skogen. efter en stund smygande så tar inte primären remmen känns som den inter greppar den som den ska. efter en stund efter led så funkar det klockrent igen precis som remmen skulle bli för varm när man smyger runt i skogen eller så är remmen kass??.
eller kan det va sekundären som börjar gå tungt/slitna klackar eller nått.
när den fungerar som den ska så greppar den remmen mellan 3500-4000 rpm men efter enstunds smygkörning är vi uppe i 6500-7000 rpm???.
remmen ser lite konstig ut på sidan men den ligger fortfarande över kanten på sekundären.
känns som ja skulle prova med en ny rem och kolla sekundären.
Skriker till i variatorn/remmen när man gasar och inte driver som den ska precis som inte sekundären inte växlar ut, vete fan

Last edited:

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
eller kan det va så att inte sekundären orkar trycka ut remmen igen när man saktar in. kärvar alltså

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
eller kan det va så att inte sekundären orkar trycka ut remmen igen när man saktar in. kärvar alltså
Rätt sannolikt är det sekundären som inte ger backshift som den ska.

Rengör, okulärbesiktiga och byt slitdelar (inkl fjäder/förspänning) vid behov och justera in rem/remhöjd som det ska vara så borde det fungera betydligt bättre

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
gjorde mig en variator press av gängstång,2 muttrar o 2 mothåll, funka fin fint. men hittade inga större fel. gjorde rent och smorde upp grejorna. men jag hittade nått annat som kan ha ställt till felet, nämligen.
Alla skruvar till avgasstosen på cylindern på vänster sida satt löst o hade skvätt olja, sot osv på variatorn hoppas kanske o därför det inte fungerade som det skulle.
köper ny rem i morgon för ett nytt test till helgen

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Olja på en rem är inte särskilt bra så du har nog lösningen där.

smörj dock aldrig en variator. fastna grymt mkt gunk i den om du har fett/olja i den. rengör den med bräjkcleen

raket`n

Välkänd medlem
9 feb 2010
375
3
18
Ludvika
nu funkar variatorn klockrent. var nog avgas stosen somm ställde till det när det läckte ut olja på variatorn