Variator funderingar!

weseco

Aktiv medlem
15 apr 2009
56
0
1
Hudiksvall
Är lite fundersam över variatorn. Hur fan äre.. På IQn äre 58g vikter å då har man ett max varv på ca8200 nått. Om man byter vikterna till 60g får man högre lr lägre max varv då? Jamenar ju lägre vikter man har ju lättare måste de ju vara att varrva ur den. Lr har ja helt fel?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Precis som du säger.
Tyngre vikter så går det "lättare" att trycka ihop variatorn, alltså mindre varv för samma hoptryckning. Alltså växla upp, högre växel ger lägre varv.
Lättare vikter så krävs det högre varv för samma g-kraft och hoptryckning av variatorn, alltså högre varv för samma växel.

Typ nå sånt där =) Så du är helt rätt ute. Tyvärr har jag inte kunskapen att veta om 2gram är en bra ökning lr inte. :p
 

weseco

Aktiv medlem
15 apr 2009
56
0
1
Hudiksvall
Nä varvet vill ja inte ha ner. Undra bara om man skulle byta vikterna när man byter primärfjäder. Har satt dit en TEAM Rosa fjäder nu å då säger vissa att man ska byta vikterna för att få lägre tillslagsvarv. Byter man till 60g vikter får man ett tillslagsvarv på ca4900 och ett max varv på 8000. Men 8000 på max varv är ju lite lite tycker ja. Plus att man förlorar ju lite mer varv när man åker ut i lössnö. Därför borde de ju vara bättre att ha 58g vikter och få ett lite högre tillslagsvarv på typ 5100 och få ett högre max varv istället. Lr har man fel?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Jag körde men Team Rosa och 60g vikter. Var riktigt rapp och varvade ut som det skulle.
Men då var den nog drevad oxå om jag inte minns fel.