Variator kalibrering

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag har en sks 03 700 ves som jag drevat ned till 20-41. 32mm kammar.

Har 10-64g med grön/rosa 165-327 i primär samt sekundär helix 62-40-46 alt 62-44-46 med 160-260 fjäder.
Nu varvar den 8300. Den ska helst ligga vid 7900-8000
Jag har 10-66g vikter samt byte av helix att laborera med.

Hur mkt inverkar byte av helix samt byte av vikter?
Jag ska testa båda men skulle vara kul att höra era åsikter innan man testar.

Det ska sägas att fjädrarna har varit med ett tag.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Jag skulle gått på tyngre vikter , tror dina 10-66g kan bli bra till det du vill ligga på .
Är ju igentligen bara testing testing som gäller då man håller på med variatorer , så många parametrar som spelar in ..
:ciao:
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jo, det är bara att testa sig fram.

Det jag funderar på är hur pass säker man kan vara på att varvtalsräknaren visar rätt.
Ska försöka mäta upp det verkliga varvtalet så man hamnar rätt från början.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
I pricip alla varvräknare missvisar lite .
Vet att mulle hadde en som man kunnde kolla hur mycket den varvade kontra skoterns orginal , så viste man skillnaden .

Sen om du ligger på rätt varv med varvräknaren , beror ju oxå på om du ligger rätt i effekt kurvan ? .
Då måste du ju bromsa motorn så du vet vart peaken ligger samt hur vridet ligger oxå , inte bara då allt spelar in till slut .
Men vill man ligga på tillvekarens rpm så bör ju som du oxå vet varvräknaren visa rätt
 

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
kör du med 62-40-46 nu? prova ändra helixen till 62-44-46 ska du se varven sjunker.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag ska prova det. Rent teoretiskt, hur mkt inverkar det är gå från 40 till 44 grader?

Har tidigare kört med 10-66 vikter och 23-39 drevning men då orkade den inte hålla varven i snön. Gick dock jäkligt bra på led.

Ska till garaget på onsdag kväll och testa...
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Vad är originaldrevning på din 23-39? har provat lite olika drevning på min 700. Original 23-39, började med 20-41 men det blir för dålig snurr på mattan. Topphastighet ca 130-140 och absolut skitstark.
Har nu 21-41 men tycker att det fortfarande är för låg hastighet på mattan. har skaffat ett 22 drev som jag ska prova om det går att kombinera med 41an annars blir det bara ett kugg nerdrevat för att få rätt snurr på mattan i lössnön.
Ska kanske även prova lite tyngre vikter.
Det är ju en liten balans mellan styrka och hastighet också.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag kör med 20-41 drevning samt 10-66 vikter. Har ingen hastighetsmätare så vet inte hur fort den går. Har en rätt så brant helix 62-44-46 och den håller 7900-8000 varv. Beroende på höjd osv kanske lite över 8000 på platten. Har dock bara en 32as matta. Sätter jag en 44as matta blir jag troligen tvungen att gå ned till 10-64 vikter.

Hade tidigare org drevning 23-39 och det gick bra på led men orkade inte riktigt i snön.

Klättrar faktiskt skapligt med tanke på de låga kammarna.

Enda modsen i motorn är guttad luftburk samt blueprintade cylindrar, dvs tagit bort gjutskägg.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Själv har jag 18-39 på min rmk 800 vertical escape och visst jag har större kammar på matta men den funka
klockrent ;D har 10-68 i primär samnt 62-44-46 funka kanon ligger mellan 7900-8050 beror om ja ligger på hårt eller om det är meter djupt bli före. Dock så kan det vara lite andra vikter mm i 700an
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Själv har jag 18-39 på min rmk 800 vertical escape och visst jag har större kammar på matta men den funka
klockrent ;D har 10-68 i primär samnt 62-44-46 funka kanon ligger mellan 7900-8050 beror om ja ligger på hårt eller om det är meter djupt bli före. Dock så kan det vara lite andra vikter mm i 700an
Skriv gärna vad du har för fjädrar i primär samt sekundären.