variator kit

Indy_Classic

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
någon här som vet vad man kan sätta i variatorn vill ha den att bli piggare det är en indy 500 1989 vill ha ett tillslag på 5000-5500 gärna tips på Helix, Fjäder och Vikter
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om skotern är så pass gammal så börja med att se till att allt är i bra skick (inget glapp i bussningar nånstans, fjädern i primärvariatorn får inte vara utmattad, inga nerslitna ytor på vikter eller rullar osv).
Det är ingen mening att laborera med olika vikter och fjädrar om primärvariatorn ändå är utsliten, då är en ny variator med originalbestyckning många gånger bättre.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Får jag fråga varför du vill ha ett tillslag på 5000-5500rpm, den skulle bli fruktansvärt nervös (jobbig) skulle iallf jag tycka.
 

mesijah

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
umeå sverige
varför vilja ha ett tillslag vid så högt varv? enligt mig så är det väldigt obekvämt å ger inte specielt mycke.. det gör att man gräver ner sig i snön å ofta kan man fastna om det är lite snödjup.
mesijah
 
1 jan 2000
36
0
1
Boden Sverige
Visit site
*Lånar Tråden Lite*
Jag har en Polaris Indy Trail 500 SP , och jag tänkte byte fjäder i variatorn, har ni nå tips på nån lagom bra fjäder? nu drar den i väg på ca:3300-3500. och de e lite degit så lite högre skulle ja vilja ficksa:)

TAck för svar
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Blå fjäder i primären ger bra klipp.Men det
är bäst att ligga så nära orginalbestyckning
som möjligt.Har monterat en R8 helix och grå
sekundär i min 500 fick en mycket rapp skoter
men tappade 10-15 km i toppfart och fick 0.5l
högre bränsleförbrukning. Så nu sitter den röda sekundärfjädern där igen. Kör man 20 mil
om dagen ska tanken räcka.