Variator problem Lynx x-trim -800 -10, eller är det något annat?

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Nu har skotern gått 11 mil och jag har en liten fundering. När jag kör långsamt typ 0-40 km/h så vibrerar det gaska mycket i skotern (enligt mitt tycke) + att det finns liksom ingen kraft på låga varv tycker jag. På höga varv går den mkt fint, bra drag och inga vibrationer.
Är det någon som har haft samma problem som jag?
Den växlar även ner lite dåligt tycker jag i låg fart.
Skotern är ny och har varit så här sedan ny.
Remmen ser ut som ny.
Skotern är nerdrevad.
Någon som har några förslag?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kan vara plaststopparen på sekundären som släppt, så remmen ligger för lågt från låga varv då går den tungt från början.
Hände för mig ifjol på min lynx 600 e-tec -10 och på min kompis rave 800pt -10.
Är det den som släppt så kan du ta loss den och fila bort lite plast i mellanrummet där skruven du spänner fast den med sitter, du förstår nog när du kollar på den, då kan du spänna den ytterligare.
eller så beställer du efter en av metall.

Lyckligtvis har dom gjort spännaren av metall på -11orna, så man slipper plastskräpet :)

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Menar du att plastgrejjen är för klen i vanliga fall så man måste ta bort lite gods vid skruven för att den ska sitta åt ordentligt?
var ute i dag och körde och kikade lite på variatorn, vid typ 15-50km/h går remmen ner ca 4-5cm i sekundären är det normalt? Remmen ligger som den ska i sekundären i stillastående.
någon fler som har några tips?
Kan detta verkligen ha att göra med vibrationerna i maskinen vid 15-50km/h? det återstår även att säga att den går "bra" upp till typ 15km/h.

Blis så dj***a less på att nya maskiner ska krångla!! :mad2:

Mvh Peter.