Variator problem Phazer -90

Fredrik_R

Aktiv medlem
16 feb 2009
70
0
6
Hej! köpte en ny org rem till gamm phazern och la på den men då låg den för högt upp på sekundären och drog på tomgång så då la jag dit ett extra schims och då var det bättre men efter jag la dit schimset så då vart tillslags varvet betydligt högre än förut och den huger när den ska dra iväg? märkte upp vart fjädern satt innan jag plockade isär och bytte glidklackar för dom var slut men vad är felet? Mvh

Belgianblue

Aktiv medlem
15 feb 2009
70
0
6
Umeå
Jag hade samma problem med min XTC 700, jag skruvade isär sekundärvariator och vände på en mässingbricka som va fastskruvad med 3st skruvar som det hade blivit en fördjupning i. Vet inte om det ser likadant ut på din men det kan vara en lösning.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
När remmen hamnar högre i sekundären som det blir med ny rem kan inslagsvarvet kännas högre eftersom nu startar skoter verkligen på "ettans" växel. Är nog inget fel utan det är så det ska vara.

Fredrik_R

Aktiv medlem
16 feb 2009
70
0
6
Okey men ska den verkligen "hugga" när den drar iväg? alltså man får vara upp ganska mycket innan det händer något sedan provade jag en repa och den gick inte alls lika bra som med gamla remmen, hur ska remmen ligga på sekundären? nu ligger den lite under kanten.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Vad har du för ingreppsvarv? Har du kollat c-c måttet mellan variatorerna? Den ska inte hugga eller så. Den ska inte heller gå sämre med ny rem så nåt verkar galet

Fredrik_R

Aktiv medlem
16 feb 2009
70
0
6
Då jag inte har någon varvräknare i funktion så vet ja inte riktigt men den ligger högre än 3500rpm iaf. Har inte kollat måtten ska göra det imorgon men hur kollar man sidoförskjutningen? c-c är väl från centrum till centrum på variatornerna? Om den ligger fel vad gör man då?

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
c-c mellan variatorerna ja. sidoförskjutning med en special linjal som verstäderna har eller lite egen klurighet. du justerar allt detta genom att släppa på motorfästerna

Fredrik_R

Aktiv medlem
16 feb 2009
70
0
6
Ok! tack för hjälpen ska kolla upp mått samt öppna variatorn igen för att se om det är någe knas där.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Börja med att kolla c-c och sidoförskjutning. Kolla spänningen på sek.fjädern, org. är C-2. Hjälper inte det prova att släppa på spänningen. Som du beskriver verkar inte variatorn växla på ordentligt, utan bara varvar men det händer inte så mycket

Fredrik_R

Aktiv medlem
16 feb 2009
70
0
6
Trodde att b-2 var orginal? annars så har jag fel. En fråga till när man sätter dit helixen så är det väl bara att trycka dit den och sätta på låsringen va? Det underliga är väl att den går felfritt med gamla remmen men den är sliten som fan skotern har ingen toppfart samt att den segar ner sig i djupsnö.

Fredrik_R

Aktiv medlem
16 feb 2009
70
0
6
kollade måtten på sidoförskjutningen idag men man ska väl mätta när sekundären är längst bak? den är ju flytande. Men när den var längst bak så fick jag ett mått på 13mm så den är ju 0,5 fel isof.. ska kolla det andra måttet imorgon när jag har fått tag i en linjal. Men hur justerar man motorn då? är det i fästena där motorkuddarna sitter eller dom till själva motor fästet? eller är det i motor plattan man justerar?

b00

Medlem
27 jan 2008
38
0
1
Haparanda
hej jag har exakt samma problem som du har, Den segar sig även ner när det inte är så himla djup snö,, fjädern på sekundärvariatorn (iaf på phazer 2E -90) ska vara på C-2 och sen ska man ju vrida ("spänna") dendär plattan innan man trycker ner den, Hur öppnas och stängs din primärvariator? Min stängs fort men tar tid och låter konstigt när den öppnar sig igen, och remmen ska vara exakt eller en millimeter ovanför sekundärens kant.

Fredrik_R

Aktiv medlem
16 feb 2009
70
0
6
Hallå! Okey men min vart betydligt bättre sen jag linjerade om variatorerna den växlar ut riktigt nu. Har en rep bok till min phazer och där står det att fjädern ska vara i B:1 Blå/Gul fjäder