variator/rem funderingar, Indy 500 sks -90

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
är som sagt helt gone när det gäller variatorer o sånt..
men jag tycker min indy har börjat tappa kraft.. eller motormässigt går den fortfarande bra men det känns som inte som den växlar ut ordentligt.

till att börja med så slår den in vid 4000-4500rpm. den hugger inte utan mjukt och fint.. kanske lite för mjukt?

men sen händer det inte så mkt mer förrän vid 5500-6000rpm då börjar den dra ordentligt.

sen så har toppfarten sjunkit drastiskt.. har kunnat ligga i en 130km/h ca mätarfart iaf utan att plåga alltför mkt.. nu får jag pressa för att komma upp i 100km/h

sen så kan jag inte köra med orginal polarisremmen längre.. den bränner så fort det börjar gå tungt så jag fick lägga på min reservrem (vad det nu är för märke på den).. går fortfarande likadant bortsett från att denna "bränns" inte.

sen pratar ni om remspel som tydligen ska vara 0,1mm men jag vet inte vad för spel ni pratar om.. jag har iaf ca 5-7mm spel mellan rem och yttre remskiva på primären och remmen ligger ungefär 5mm under sekundärens remskivor och remmen känns lite "slapp"..

ett litet tillägg till.. i primären så är det "nedslitet" längst in på yttre och innre remskivor ungefär lika brett som remmen är tjock (krångligt att beskriva)...

se bilder nedan och begrunda och hjälp en stackars polarisägare till en roligare skoterkörning :D


http://i32.tinypic.com/2pt9s2e.jpg
http://i27.tinypic.com/pxjd.jpg
http://i30.tinypic.com/339k015.jpg
 
R

Robin

Ojsan det var en slak rackare.
Justera rem spänningen så den ligger parallelt med sekundärvariatorns övre kant.

Om inte det hjälper så kika att motorn står rakt och alt också att du kör på rätt rem.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hm.. hur ska ja kunna justera remspänningen så den ligger paralellt med sekundärvariatorns övre kant när remmen ligger UNDER sekundärvariatorns övre kant?

jag får känslan av att remmen är för lång och kanske för smal pga slitage helt enkelt men eftersom jag jag bara gissar så frågar jag... nån fler som har något tips?
 
R

Robin

Nu får någon annan svara på frågan hur man spänner remmen just på en gammal indy sek då jag inte har någon som helst arning.

Men jag brukar justera spänningen så att remmens ovansida ska ligga i linje med sekundärskivornas övre kant, är ganska generellt för alla maskiner.

Är remmen för smal så kommer tillslagsvarvet att höjas.

Kolla upp att du har rätt rem.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
vart hittar jag vilken rem jag har nu och vilken rem jag ska ha? tittade på rinab med det gav inte mkt.. sen så varför ska man måsta justera variatorerna så mkt? läste nu att 0,5mm spel är max på primär och att den ska ligga i jämnhöjd alt. något över sekundärens kant..
som det är nu så har jag väldigt stort spel mellan rem o primär och den ligger som sagt en bra bit UNDER sekundärvariatorns skivor.. och det är väl iofs inte så konstigt om nu remmen är sliten.. den ser verkligen sliten ut. MEN ska den vara så lång som den känns eller dom kanske blir längre med tiden oxå?

Okej. har nu kommit fram till att det verkar som att jag ska ha rem 3211042... varför sitter det 3211045 (som inte ens finns med i listor) på min och vad är skillnaden, nån som vet?
 
Last edited:

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
En bekant till mej har kört både 42 och 45 remmar på sin maskin och han hittar ingen skillnad på dom. Kanske det bara är en nummerändring från Polaris.
 
R

Robin

Kolla duells hemsida eller katalog, där ska du kunna hitta måtten på 42remmen, gämför sedan måtten med den rem du har nu.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag blir inte klok på dessa remmar.. jag hittar inte måtten på 3211042, men om ja kollar krosslistorna på duells så ska MAX remmen 90-1105 vara alternativet.. 36mm bred och 1195mm lång. stämmer säkert.. MEN om jag ska ha ULTIMAX så ska ja ha art.nr 90-138-4716 och den är 35mm bred och 1204mm lång.. kollar jag på crossbolaget så har deras MAX 1105 35mm bredd och 1206mm lång vaa?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
hehe. mätte nu remmarna.. och såg att det var två polaris remmar jag hade förresten..
men den jag kör med nu är 32mm och den som brände fast då det gick tungt var 31mm med två stora midjor på ca 28mm... så... en ny rem blir det då.. frågan är vilken.. kanske likabra å köpa orginal på en gång..?
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Utav någon anledning så går Polarisarna bäst med orginalrem. Piratremmarna ger inte samma bett och driv i skotern.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
förvånar mig inte om det är en polarishandlare du hört det av =) men det stämmer säkert till viss del.. man måste väl bara hitta "rätt" kvalité på piratremmen så bör det nog inte vara nån skillnad.. det jag är lite orolig för är det här med remspel och "slacket".. nån som har lust att förklara lite hur jag gör en koll så allt är okej sen när ja krängt dit den nya remmen? vill inte kasta pengarna i sjön bara för att nån skitgrej inte är rätt.

för övrigt kan ja säga att jag inte behöver "kränga" av remmen som sitter där nu.. bara att pillra lös den utan att vrida variatorn eller nånting.. det känns väl inte normalt?
 
R

Robin

Nejnej det är inte "normalt" byt rem och spänn sedan sekundären om du behöver de.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
förvånar mig inte om det är en polarishandlare du hört det av =) men det stämmer säkert till viss del.. man måste väl bara hitta "rätt" kvalité på piratremmen så bör det nog inte vara nån skillnad.. det jag är lite orolig för är det här med remspel och "slacket".. nån som har lust att förklara lite hur jag gör en koll så allt är okej sen när ja krängt dit den nya remmen? vill inte kasta pengarna i sjön bara för att nån skitgrej inte är rätt.

för övrigt kan ja säga att jag inte behöver "kränga" av remmen som sitter där nu.. bara att pillra lös den utan att vrida variatorn eller nånting.. det känns väl inte normalt?

Jag citerar mej själv från en annan tråd:

Jag har provat ett par sorters piratremmar men dom fungerar inte till 100%. Jag tappade liksom "drivet" i maskinen med piratrem och variatorerna blev ordentligt varma. Vid ett test/tillfälle hade jag tillgång till 4st olika Polarisremmar varav 2st inte ens var rätt längd till min maskin men dom fungerade mycket mycket bättre än piratremmarna ändå, drivet kom direkt tillbaka, och skivorna blev inte alls varma. Jag har kollat det här med tre olika Polarisförsäljare och dom säger också att Polarisen bör/ska köras med orginalrem för att fungera till 100%

Har också hört detta av fler Polarisägare kan tilläggas.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
uppföljning.. köpte en orginalrem idag.. 3211045 var det.. 042 är samma rem, dock nummerändrat så det stämde som någon här i tråden trodde.

hursomhelst.. nu fick jag helt plötsligt kämpa för att få på remmen.. nu ligger den paralellt, kanske nån halv mm ovanför sekundärskivorna.. så det blev ju bra.. men hur var det med spelet mot primären? där har jag ca 2mm +- 0,5mm i spel mellan rem och variatorskiva.

och den yttre skivan är sliten längst in, inte så det syns med blotta ögat men man känner det med fingret.. är det här nånting att bry sig om?

Edit: tillägg.. när jag snackade med crossbolaget i ett annat ärende så passade ja på att fråga om deras remmar och dom sa att kempex var egentligen skit men gates var likvärdig med orginal? lite skumt att man säger så om sina egna produkter men samtidigt så lät det då troligt det där med gates remmarna.. nån med erfarenhet?
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej, eftersom jag inte verkar få svar på spelet på primären och anliggningen mot sekundären verkar nu bra så undrar jag vad cc måttet är mellan variatorerna?