Har ni på era RS maskiner lika rasslande ljud från variatorn. Låter som om det är skruvarna som håller vikterna på plats som glappar och därmed rasslar. det är ett spel på ca 1-2 mm på dessa skruvar... Ska det verkligen vara så?
Det skall tydligen vara så (jag har inte en RS men dock en RX som har en nedväxling som låter) Om du rör på gasen så slutar 'rasslet' på en gång antar jag?
Detta är pga att det är en 3cyl 4taktare så motorn tänder olika många ggr per varv 1 eller 2 ggr (förenklat) och iom att 4taktaren tänder så sällan som den gör (2taktaren tänder på cylindern varje varv) så snurrar vevaxeln ojämnt på tomgång, även om man inte hör det annat än på skramlande vikter.
Det du kan göra om du vill är att ta lös skruvarna och montera små O-ringar på varje sida om vikten som små stötdämpare.
Jo,till & med frugan påpekade det första gången hon hörde den.
Man blev ju lite fundersam själv också.
Men som sagt om alla låter lika så får man väl tro att det inte bör vara nåt fel.
Uj,uj,uj vad det snöar nu,premiärtur i helgen kanske?
Det som lager den raslande lyden fra variatoren er "slakk" i mellom gliderne i primæren. bare skimse dem litt så er lyden helt borte.
Brukte litt silikon på en RS venture, også da ble lyden helt borte.
det är inte bara bultarna i vikterna som slamrar, de är splineskopplingen mellan vevaxeln och variatoraxeln, glappet i splines som slamrar mest! provade o-ringar på min men de gjorde ingen större skillnad så jag tog bort dom... om man får bort glappet i splineskopplingen så blir de tystare tror jag, volvo har ett "metallim" som vi använder i drivaxlar, men ja tro inte de håller för splineskopplingen då ingen mutter drar fast axeln i vevaxeln..
Men det jag har förstått så kan man skimsa/justera lite och få det tystare men det återkommer efter ett tag ..
Grejen är ju att man har samma skrammel och så på 2taktarna men dom har ett annat motor ljud som vanligtvis gömmer det mesta av variator skrammlet samt typ en 3cyl 2t tänder ju var 120 grad på veven medans Vectorns 3cylindriga motor tänder var 240 grad på veven.
Hur som helst är det fullt normalt men det kan ju vara lite irriterande då man vill lyssna på den skönljudande tripple fyrtaktaren utan några missljud .
Var ut idag och åkte lite... Nu kan man äntligen ut och åka lite på sjöarna här... vissa iaf.
Min variator rasslar som f-n på tomgång... Och inte heller blir det bättre förens uppåt 4000 varv... Låtter inte bra... men fint går maskin förövrigt... Är kanon nöjd hittils... Är bara variatorn som jag stör mig på... Har blivit 6,3 mil än sålänge, och fler ska det bli.
Det har varit och är mycket snack om missljudet som en del har i variatorn på RS:arna och det är inget farligt alls på nåt sätt det är som det är sagt tidigare, en kombination av längre vevrörelse mellan tändningarna och det spel som faktiskt finns orginal i en variator.
Det går bra att skimsa variatorn så den blir i princip tyst och jag är övertygad om att ni som tycker att era variatorer skramlar ovanligt mycket får hjälp av era handlare att skimsa in variatorn så den blir tyst och fin.
jag hörde på yamahacenter här uppe å de e tydligt på G ett kit med nå ombyggnadsdetaljer i för att slippa rasslet, de e korset i variatorn som rasslar säger dom, de ligger å slår lite fram å tillbaka, men kit på g så vi få la se!
Hörde samma sak av handlaren här i trakten... Första service så ska kittet på... Hoppas det blir tyst... Det är ju fyrdunkans goa ljud man vill höra och inte en massa rassel... Får bli en snabb första service...