variator set-up,viktning,varv osv..

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Halloj..

Har en trimmad xtc 700, gormat och vikta om dessa vikter och fått till de gode bra nu, men till min fråga är, den varvar som den ska på hård underlag men ute i pudret varvar den inte riktigt som den ska? ska jag vikta ner den ännu mer ? eller sitter problemet kanske i sekundären? ska man släppa kanske ett snäpp på fjäderna där för att få upp varven mer?

Den är som orkes lös i pudret och går grymmt på leden. Hur gör jag så den varvar lika mkt 8800rph i pudret som på leden? som som kanske har bra idé. Är kass på detta med dessa variatorer haha
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Halloj..

Har en trimmad xtc 700, gormat och vikta om dessa vikter och fått till de gode bra nu, men till min fråga är, den varvar som den ska på hård underlag men ute i pudret varvar den inte riktigt som den ska? ska jag vikta ner den ännu mer ? eller sitter problemet kanske i sekundären? ska man släppa kanske ett snäpp på fjäderna där för att få upp varven mer?

Den är som orkes lös i pudret och går grymmt på leden. Hur gör jag så den varvar lika mkt 8800rph i pudret som på leden? som som kanske har bra idé. Är kass på detta med dessa variatorer haha
Normalt så spänner man sekundären ett snäpp för att få upp varven.

Sen så går ju motorn lättare på hårt underlag och klarar därmed mer vikt på primären .

Variator Tuning är inte det lättaste

Edit: Vet inte om jag uppfattade " ska jag vikta ner den ännu mer ?" rätt. Om du menar tabort vikter så är du rätt ute. Du skall absolut inte lasta på mer
 
Last edited:

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Tack för ditt svar iaf :) jo jag har ju viktat ner mer, alltså tagit bort mer. Blev en enorm skillnad. Men den växlar inte ut som den ska i lössnön, då ligger den mellan 8000-8200 fullgas.