Variator skydd på X-rs 800

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
OK, en fråga.
Hur har ni gjort med den svarta plastkåpan som sitter runt variatorn och varför?
Handlaren sa när jag köpte den att jag skulle låta den sitta, men kanske borra ett par stora hål i den. Jag tog bort den helt på min förra rev och det funkade. Någon som vet vad den skall ha för funktion?
Spontant känns det ju bara som att den kommer att motverka kylning av variator och rem.

Tack och bock så länge!
F

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Du borde ta bort den om du inte är så klåfingrig o stoppar dit fingrarna när skotern är igång :) Det blir nog så varmt utan det svarta skyddet, och det nöter något grymt på remmen.

E

ejwbegysv

Är nog mest för att amerikanarna inte ska sticka in fingrarna där.. och kanske att slippa en massa remdamm..

Jag har monterat bort min och det funkar ju fint..

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Den sitter även där för att dämpa ljudet. TRA-variatorena blir varma så de behöver oftast så mycket kylning de kan få. Jag har kört utan på mina fyra senaste skotrar. Jag tycker du ska borra bort nitarna och slänga skyddet.

summit 800ho

Välkänd medlem
25 sept 2007
538
0
16
Gäller samma sak på min summit 600 -00 då ?
Skulle inte tro det, gäller nog bara ski-doos med rev chassit där "hela" variatorn är som insluten i en svart plastkåpa.
Plockade bort min på Summiten och har inte bytt rem på den efter det, innan "tuggade" den ganska så rejält:bawling: