Variator strul Renegade xp, 600, sdi, 2008

bola63

Medlem
11 feb 2007
6
0
1
Vad kan det vara för fel när inte sekundärvariatorn går ihop?
Ny rem hänger går ner i variatorn 10mm och när man tittar i variatorn så saknas det 7mm för att skivorna skall gå ihop. När man kör så öppnar den men när man stannat så går den ej helt ihop. Är den svår att ta isär och rengöra, specialverktyg?

/Ski-Doo

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Det är nog en rulle som har gått sönder och ligger i kläm.
BRP tror att dom är gjorda av guld.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om du kollar in vid helixen så ska du se rullarna,sitter 2stycken i dom,nya kostar 520-540 styck,finns endast orginal att få tag på,jag ska svarva nya själv,kan kanske sälja till dig om dom blir bra,behövs ett verktyg när du ska plocka isär variatorn,räcker med att ta lös helixen,den sitter skruvad på innerskivan innifrån motorutrymmet,4stycken torx,kan sitta litte men då är det bara att värma,frågar man en återförsäljare så säger dom att man är tvungen att demontera axeln för att få bort helixen men det går utan att göra det,sen när man fått bort helixen så sitter det 2 skruvar mellan skivorna samt spårryttare innifrån där rullarna sitter

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Hade själv ett sånt problem och då var det ena rullen som var spräckt och nån bit ramlade imellan skivorna. Jag svarvade egna med ett mycket gott resultat. Gjorde dom även med mindre tollerans i mot skruven då orginalet hade ett spel på 0,3 mm. Jag valde ett spel på 0,06mm och det funkade aldeles utmärkt. Javistja materialval Jag använde backelit.