Variator

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
Hej. Jag har märkt att om man kör på ett hårt spår och sedan håller ut i lössnön orkar inte skotern. Man får stanna och börja om från början och då orkar den. Det är ganska irriterande. Är ganska säker på att det har med variatorerna att göra.. Den växlar som inte ner.. Kan man spänna sekundärfjädern och få den att väkla ner bättre eller vad ska man göra? Är ingen hejare på det här med variatorer. Skotern är en Yamaha CS 340.

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Ja du är rätt ute åtminstone. Det är variatorerna och främst sekundären som spökar gissningsvis. Backshift är dåligt och det kan påverkas i rätt riktning om du spänner sekundärfjädern. Men fjädern har mest att säga till om när man inte har växlat så långt på sekundären, sen tar helix över mer och mer. Så det är nog inte det som är problemet egentligen, du behöver renovera! Fjädern har förmodligen tappat lite av sin spänst och skulle kunna bytas. Men jag tror problemet är att det kärvar, byt alla slitdelar, glidklackar och bussningar så blir den nog nästan som ny.

Update: För att det ska bli riktigt bra bör man givetvis renovera primären också.

Last edited:

twostroke

Välkänd medlem
11 aug 2004
124
0
6
Ökx
Okej! Det var ett mkt bra svar. Jag vet inte om föregående ägare renoverat variatorerna nån gång så det skulle nog behövas. Blir det dyrt att renovera sekundären?