Variator

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
Hallå!
Nybörjare på skoter,men jag undrar om det på något enkelt sätt går att ändra tillslaget då remmen drar,nu drar den vid c.a 4700rpm.
Den kan även rycka om man inte gasar till är det normalt eller behöver den servas tro.:stupid:
Formula 3-96a.
I övrigt så går den som f.n.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
vill du ha lägre eller högre inslagsvarv?
Du ändrar tillslagsvarv genom att byta fjäder i primären. Gå till närmaste åf/ski-doo mekaniker och frågar vilken märkning (färger) du ska ha på fjädern för det varvtal du vill att den ska åka iväg på. Eller så ber du nån av dem beställa den fjäder du vill ha. säg bara vilket varvtal du vill att den ska slå in på så skickar dom efter och sen är det bara att hämta ut o betala.
 

ingesnö

Välkänd medlem
11 aug 2006
312
0
16
Västerås
En fråga till.
Körde i helgen och det blev väl en 45minuter,den drog nästan en liter olja under den tiden,verkar mycket.
Är det bättre att hälla i oljan i bensinen om man har problem med blandningen, och i så fall hur många procent brukar ni blanda i?
Tackar:ciao:
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Inte så svårt att byta, nu vet jag inte vad det är för primär i din. Men på min så gjorde jag såhär:
1. Skruvade lös bulten.
2. Tog en gummiklubba och slog varsamt lös själva primärklumpen med uterskiva (dvs inte innerskivan och "stången" som går in på axeln).
3. tog lös "locket", den yttre delen på primärklumpen.
4. Sen så satt fjädern fast på något sätt där inne (kom inte ihåg riktigt, lite dåligt minne :p ).
5. Nu för att fjädern inte ska "poppa" upp när du tar lös den (för det är ett ganska stort tryck på fjädern) så säter du fast en gängad bult i ett skruvstäd. Sen så stoppar du primären, med skivan neråt, så den gängade bulten sticker upp genom fjädern och hela köret. Sen tar du en stor bricka och sätter mot fjädern. Sedan tar du en mutter som passar på bulten och skruvar ner den mot brickan så att fjädern trycks ihop lite.
Sen lossar du fjädern från där den sitter fast. Sedan skruvar du på muttern så den åker uppåt och då följer fjädern med utan att sprätta. Mkt enkelt.
Kom bara ihåg att titta hur allting satt när du tar lös/isär den så den blir rätt ihopsatt.

Hoppas du förstår lite iaf, inte så bra på att förklara :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men du... Inslagsvarvet ska ju vara högt på en F3:a. Min ligger på ca 4600 varv och det funkar kanon när man vant sig.

Det låter som om din oljepump har hängt sig... Kolla om armen rör sig som den ska.