Variatorbestyckning

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag kör en förlängd indy 500 med pipor. Vilken variatorbestyckning ska jag ha för att den ska bli rappare? Jag är inte ute efter toppfart.
 

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Det där är nog väldigt svårt att svara på, skulle väl varit om du haft den original så nån har en likvärdig som dom fixxat till men nu är den ju förlängd.

mitt tips, prova dig fram :)
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag har hört att guldfjädern passar bra på 500an. Men vilka vikter ska jag ha? Tyngre eller lättare? Vikterna som sitter på nu heter 10AL. Fjädern är blå!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Du bör ju ta reda vid vilket varvtal piporna ger mest effekt till att börja med. Oftast är det ju vid högre varvtal än org. Är inte guldfjädern org. på 500an? har för mig att de är de på 93or iallafall.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Okej, men den kommer förmodligen att jobba på ett högre varvtal vilka vikter ska jag då använda. Lättare eller tyngre? Dom jag har nu väger 53gram.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
10or kanske? Väger väl 51.5 gram om jag inte minns fel. Kanske ännu lättare de beror ju som sagt på vilket varvtal du ska ha för att de ska ge nåt med piporna.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Du lär ju inte märka nån större skillnad utan ombestyckning förutom ljudet då. Kan ju bli nån hk mindre på dom varvtal som variatorn är inställd att växla på nu då piporna gärna vill ha mer varv för att leverera mer effekt än vad org. gör.

Körde själv med pipor på Trailen jag hade för många år sen och den behövde verkligen dom där extra varven man fick med lättare vikter för att ge nåt extra. Var dubbla Psi rör jag körde med, ljusblå primär fjäder och slipade 10 vikter körde jag med tror jag tog ner dom ett gram eller nåt gjorde ganska mycket på varvet bara med fjädern mot org.

Går ju dock inte att jämföra mot en vätskekyld motor då dom har mer hk org. än den fläktkylda. Körde dock bara en säsong med dom piporna då det lät mer än de gav.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Du bör iallafall försöka ta reda på vart piporna ger mer effekt. Skulle dom ge tex. 10hk 500varv högre upp än org. så ger dom nog just inget mer snarare mindre effekt vid org. varvtal. Att bara slänga på piporna utan att göra nåt ger ju inget mer än ljud. Du bör ju även gå upp i storlek på huvudmunstyckena samt kanske gå ner nån storlek på lågfart (olika mellan fabrikaten).

Jag fick tex. gå upp från 200as munstycken till 230-240tror jag de var innan de blev bra, började dock på 280 och testade mig neråt tills stiften såg bra ut. Gick även ner en storlek på lågfarten för att få bort lite bludder på låga varv. Dom piporna jag hade gav några extra hk vid 7500-7600varv och org. varvade skotern 7000-7100 men som sagt var det på en FC tror att vätskekylda ska varva mer om ja inte kommer ihåg helt fel.

Vilket märke är det på piporna?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Föresten du hade Widetrack motorn va? Såg nu att den ger ungefär samma som den fläktkylda vid samma varv. Iaf. enligt bromsningen på m-performance. Alltså strax under 60hk vid 7000varv. En moddad 500 med slp pipor gav ca 85 hk vid 8000varv.

Har för mig polarens 500efi -93 varvade kring 8000 org. också så de skiljer nog mellan dom olika åren och modellerna i både hk och maxvarv. Du lär ju hursomhelst märka om den inte orkar varva nog mycket, bör ju varva åtminstone några hundra varv till för att ge mer effekt.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jo jag har widetrack motorn och som den är nu så orkar den inte varva fullt ut. Men borde den inte varva mer om jag sätter på pipor? Eller måste jag ha lättare vikter för att den SKA orka varva mer?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kanske är bytt till tyngre vikter nångång så de kan vara så att tex. 10 är org. dvs. 51.5 gram. Min varvade då inte mer med bara piporna på.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag ska testa hur motorn går med piporna sen blir det en guldfjäder med 10M vikter. Dom väger 50 gram. Vad tro du ni om de?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
M vikterna iallafall de som heter tex. 10M-60 eller om de var 10-60M osv. har en annan "häl" vilket ger ett hetsigt tillslag om man inte schimsar ut korset 10M vet jag dock inte hur det är med men vikten 50g låter ju inte så tokigt kanske men som sagt hade det underlättat om du visste på vilket varv piporna ger mest annars är det ju mer en gissning vart effekten är högst när du testar.

Går ju att laborera lite om man har ett set gamla vikter över med att tex. slipa av alt. svetsa på mer vikt å sen kollar man med en brevvåg eller precisions våg så man får samma vikt på alla vet flera som testat detta innan dom sedan köpt "riktiga vikter" för att veta vilken vikt man ska ha. Sett att en del även slipat om vikter för att få fördelningen på ett annat sätt men de är ju som sagt om man orkar och vågar hålla på att laborera själv.

Guldfjädern ska ju vara mjukare än den blå du har nu förutsatt att det är en polaris ljusblå eller mörkblå org. fjäder.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag förstår, men jag tror 10m vikterna passar bra för jag har hört att piporna ska jobba på ca 800varv och dom vikterna är bra för de varvet! Jag har en ljusblå fjäder nu! Ska jag byta till mjukare eller hårdare?