variatorfjäder

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Hej! Jag ska byta tillslagsfjädern i primärvariatorn. Skotern är en zl 500-99:a. Jag har aldrig gjort något i variatorväg förut och undrar därför hur man gör?

Enligt den förra ägaren så ska det sitta ett variatorkitt på den, och då satte han på denna fjäder som gör att den "släpper" på 5000 rpm. Det jag vill är att den ska släppa på lite mindre varvtal, jag fick med originalsakerna samt originalfjädern och det är den jag tänker byta till. Jag undrar därför om jag måste byta tillbaka allt annat som helix och vikter mm? Eller om det fungerar att bara byta fjädern?

Hoppas att någon förstår mina frågor, mvh Eric:smile1:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är svårt att ge ett 100% svar hur de blir , speciellt när man inte vet vilka delarna är ...
men eftersom alla delar samspelar ser jag risken att de skulle fungera med att bara byta tillbaka fjädern som mkt liten , men de kostar ju inget att prova ....
risken är dock att den varvar fel , gillar du inte att skruva å testa så är det nog bäst att skruva i alla std delar ...

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Okej. Tack för svar! :D ska prova byta bara fjädern. Men nu har jag en annan fråga: Jag bytte rem i vintras till en black magic. Det stod att man ska ta bort en bricka eller två från sekundärvariatorn. Vars sitter dessa brickor?