Variatorfråga MountainMax700-00

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, jag fick tag i en Maxximum Performance rullsekundär till ett pris som inte gick att tacka nej till. Den har standard fjäder (grön) och 54/42-helix. Den har tidigare suttit i en SXR700.

Nu till frågan: hur kommer den att funka i min MM700? Vill helst köra med 54/42-helixen, pga begränsad budget, men har fått vibbar att den inte skulle funka nåt vidare på min maskin.

Ni som kan variatorer, vad tycker ni? Hur kommer detta att funka? Vad behöver jag åtgärda (t ex i primären) för att få bra snurr på grejorna.

(Använder maskinen till 90% på led.)

Tack för synpunkter!

everest 500

Välkänd medlem
9 nov 2005
104
0
6
Norsjö
jag har aldrig mixtrat med en rullsekondär men jag tror det kommer att fungera hyffsat ändå eftersom sxren ligger kring ca samma effekt, dock är det en kort maskin så är väl det som skiljer en aning, men det är bara slänga på och provköra! ut o gasa o håll stumt efter leden, kolla så den har rätt växlingsvarv vid fullgas bara,

tror om jag inte minns helt fel att den ska ligga kring 7600 varv vid fullgas, men är inte säker du kan kolla upp det i instruktionsboken på yamaha hemsida!
varvar den inte rätt antar jag att det går justera fjäder spänningen på rullvariatorer också.

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Samma motor på alla V-max 700 från 97 uppåt,sxr och MM 700 redhead motorn. Och på min är maxvarvet orginal 8300 så nånstand är imellan borde alla andra också ligga. Om den är kort som lång.