Variatorfråga på ZR600 -01

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
Hej!

Nybliven ägare till en ZR600 EFI 2001.
Tycker tillslaget i variatorn är väl högt, ca 5000 RPM, med en tämligen brysk start till följd.
Skotern har trots sin ålder gått lite och ser i stort sett ny och oanvänd ut, men själv är jag novis, detta är min första skoter och jag kan såklart inte bedömma skicket på ett riktigt sätt.

Vad kan man göra åt detta?

Om man måste byta till ny variator, vilken sort skall man köpa?
Ser att det finns orginal och flera olika comet typer (3/4 armar etc).

Vad är det för färger på variatorfjädrarna orginal?

mvh Novisen
 

fjo1

Medlem
20 okt 2009
20
0
1
Delsbo
Exakt samma för min ZR800 -01 Den hoppar också igång vid 5000rpm först, så jag tror det ska vara så dock har jag Race koppling med det är nog inte det.

Så jag tror det är normalt men ja får se vad dem andra skriver.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de är inte normalt att annat är rena race maskiner koppplar in på det sätt ni beskriver ,
ni kan kolla vika delar som sitter std här http://www.alpha-sports.com/arctic_cat_parts.htm
jag gissar att variatorerna behöver renoveras , framförallt viktbussningarna slits hårt och är slut efter 200-300 mil på 600:an och knappt hälften på 800:an , kör man så blir det snabbt skrot av hela variatorn , kolla som sagt att dom är std bestyckade och skicket på dom ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej fjädern i sekundären har inget med inkopplingen att göra , är vikterna std ?
 

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
Är det givet att det är renovering som gäller, eller kan det vara hopp för att nån sorts rengöring eller nåt kan hjälpa?

Var lämnar man lämpligen inn den för att få den renoverad och vad går sånt på? Eller kan man göra det själv utan specialverktyg?

Om man ska köpa ny, vilken sort rekommenderar ni?

mvh Novisen
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Är det givet att det är renovering som gäller, eller kan det vara hopp för att nån sorts rengöring eller nåt kan hjälpa?

Var lämnar man lämpligen inn den för att få den renoverad och vad går sånt på? Eller kan man göra det själv utan specialverktyg?

Om man ska köpa ny, vilken sort rekommenderar ni?

mvh Novisen
Be någon kunnig kompis titta på den, oftast är det vikter + fiberbussningar + eventuellt viktpinnarna som är slitagedelar man behöver byta.

Du kan göra det själv utan specialverktyg och du kommer att få bra hjälp på forumet om du undrar någonting.

Alt. 2 är att renovera korset vilket kan vara svårt att få till utan rätt grejer.
 

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
Be någon kunnig kompis titta på den, oftast är det vikter + fiberbussningar + eventuellt viktpinnarna som är slitagedelar man behöver byta.

Du kan göra det själv utan specialverktyg och du kommer att få bra hjälp på forumet om du undrar någonting.

Alt. 2 är att renovera korset vilket kan vara svårt att få till utan rätt grejer.
Men skall man då köpa en renoveringssats från Bengan för 2250.-?
Såg på ebay att man kan få en helt ny primär 0746-417 för $180, men då tillkommer $70 för vikter och fjäder och $60 för frakt till sverige.
Passar denna modell? För i så fall förefaller det ju som ett bättre köp att för samma summa få en spillrans ny?
Eller tänker jag fel (i satsen från Bengans inngår ju också helix och fjäder till sekundären)?

mvh Nov-Is
 

Patrik_Tjernstrom

Välkänd medlem
3 feb 2008
128
0
6
34
Sundsvall
nej fjädern i sekundären har inget med inkopplingen att göra , är vikterna std ?

Japp, i stort sett. Köpte ny variator i våras från bengans och då ingick det vikter som vägde ett par gram mer än original, men han sa att det skulle vara så för att dom andra var för lätt. Vad blir det för skillnad om jag släpper lite på fjädern i sekundären då?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Men skall man då köpa en renoveringssats från Bengan för 2250.-?
Såg på ebay att man kan få en helt ny primär 0746-417 för $180, men då tillkommer $70 för vikter och fjäder och $60 för frakt till sverige.
Passar denna modell? För i så fall förefaller det ju som ett bättre köp att för samma summa få en spillrans ny?
Eller tänker jag fel (i satsen från Bengans inngår ju också helix och fjäder till sekundären)?

mvh Nov-Is
Om det ingår helix och fjäder så är det egentingen inget renoveringskit utan ett variatorkit. Dvs nya vikter, nya fjädrar och ny helix, för att få en annan karaktär på skotern. Om det är allt det PLUS renoverinskit enligt nedan, så är det ett otroligt bra pris.

Om du köper en ny primär som du skrev, tänk på att du kan åka på tull och moms i Sverige, ungefär 30 % extra. Å andra sidan är det inte säkert att du behöver byta vikterna, det bör du kolla innan du beställer. Det kan ju gå att fortsätta med de du har. Om ditt höga inslagsvarv beror på att grejerna kärvar så behöver du ingen ny fjäder, när grejerna börjar gå lätt igen så kommer inslagsvarvet att sjunka till det normala. Fjädern ska ju stå för ett visst motstånd men om det tar emot även på andra håll så krävs det högre varv för att skivan ska börja flytta sig inåt.

Se bilden nedan. Antingen byter du 5-6-8-9 (kan eventuellt utesluta 5 och 6 om de inte är nötta), det är ett s.k. arm rebuild kit. Eventuellt behöver även du nya vikter, de kan vara urgröpta om bussningen (nr 8) är slut och du har kört så för länge. Det är detta du fixar att göra själv.

Hur man renoverar korset på din maskin vet jag inte, det gamla upplägget med puckar osv finns tydligen inte där. Men det kan garanterat massor av andra här inne svara på :)



 

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
Jag har pratat med de 2 tidigare ägarna till skotern, och ingen av dem har gjort nåt/bytt nåt i variatorerna säger dem. Ändå ser jag idag att jag har gul/grön fjäder i primären och röd i sekundären. Det är väl ändå inte orginal? Kan det vara orsaken till högt innslag?:hmmmm2:

/Nov-Is
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
enligt sprängskissen ska du ha röd fjäder och 53 g vikter , så här skiljer sig fjädrarna:

OEM Arctic Cat
• Red 74-228
• Yellow/Green 114-267

1:a siffran är det fjädertryck som vikterna måste övervinna för att variatorn ska koppla in , de andra är sluttrycket när variatorerna har växlat ut , den gula/gröna fjädern kommer att låta motorn varva mer både vid start och uppe i fart , röd/vit fjäder verkar vara std i sekundären ..
 

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
enligt sprängskissen ska du ha röd fjäder och 53 g vikter , så här skiljer sig fjädrarna:

OEM Arctic Cat
• Red 74-228
• Yellow/Green 114-267

1:a siffran är det fjädertryck som vikterna måste övervinna för att variatorn ska koppla in , de andra är sluttrycket när variatorerna har växlat ut , den gula/gröna fjädern kommer att låta motorn varva mer både vid start och uppe i fart , röd/vit fjäder verkar vara std i sekundären ..
Betyder det att gul/grön ger högre innslagsvarv eller inte?
 

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
Då lär jag ju starta med att testa byta fjädern i primären till röd och se om det blir bättre. Är det bara att skruva ur de 9 bultarna (nr 13 på skissen) samtidigt som man håller emot med en kofot mot buken? Eller skall man ta ur primären först och ta isär den i skruvstycket?
Eller finns den några tricks?

mvh NovIsen
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de går att göra på plats men är bökigt å rackligt inget jag rekomnderar (utan specialverktyg så man kan pressa ihop locket locket med ) , jag brukar ta lös primären å lägga den på golvet å med en fot hålla locket på plats å sedan snabbt lossa alla bultar men mutter dragare , en annan variant är att borra ett hål i arbetsbänken å med en gängstång spänna fast locket å variatorn lossa bultarna i lugn och ro och sedan släppa locket med muttern , kolla även skicket på viktarmsbussningarna ( nr:8 ) dom är nästan alltid slitna
 

D.Fredriksson

Välkänd medlem
8 nov 2009
248
0
16
Älvsbyn
Lånar tråden lite! Misstänker att jag har något liknande problem så kändes onödigt att lägga upp en ny tråd!

Min ZL600 har tidigare haft inslagsvar på mellan 4500-5000rpm beroende på gaspådrag! Men nu i helgen när jag var och körde har den helt plötsligt börjat slå in på 5500rpm, spelar ingen roll om man varvar upp snabbt eller långsamt den slår ändå bara in på dem varvtalen. Sen när den slagit in är det inga problem med växling eller liknande. 20-140km/h inga problem alls, missljud kan jag inte heller höra några.

Variator renovering på gång kanske? Skotern har just kommit upp i ca 410mil!

Mvh D.Fredriksson
 

sanamonson

Medlem
22 jan 2010
32
0
1
Värmland
Fick tag i en helt ny primär på ebay för $250. Fick värma den gamla tills den glödde innan den lossnade.
Blev som en ny skoter!