Variatorhaveri, ZR-600-98

Ratic

Aktiv medlem
29 dec 2007
90
0
6
Trehörningsjö/Mjösjöby
Var ute och körde på sjön när primärvariatorn plötsligt lossnade med en smäll. Nu har jag pratat med en a-c ÅF som dömde ut variatorn för att det blivit skador i hålet som går på vevaxeln. Vad som var värre är att han även tror att veven blivit krokig. Så nu undrar jag om det finns nån mer som råkat ut för nåt liknande?

Han påstod att veven kan bli krokig bara om remmen går av..är den verkligen så klen??
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
ja den kan bli krokig rätt så enkelt med ett variatorhaveri. Starta skotern utan variatorn så ser du om axeln är krokig
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ja den kan bli krokig rätt så enkelt med ett variatorhaveri. Starta skotern utan variatorn så ser du om axeln är krokig
Man kan ju ändå ha en run out som är utom toleransen, och att rigga en indikatorklocka kan nog vara lite missvisande då hela maskinen är en jättedildo under tomgång.

Många gånger räcker det med en lite våldsam remsprängning för att axeln ska hamna utom toleranserna.
Riv isär och skicka på riktning/svetsning. 1000:- + moms tror jag att jag pyntade för det.