Variatorkalibrering

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Hej, undrar om lynxarna är kasst kalibrerade från fabrik, har en sdi 600 08:a. Skotern är hyffsat pigg upp till 110-120, sedan är det tvärstopp, hade uppe de i 140 i nerförsbacke. Skotern har gått 100 mil.
Har ritat sträck på variatorerna, körde sedan en sväng på sjön, var dock lite stöpa så det gick väl tungt. Men det var nästan 3cm kvar på primärskivan, varvtalet låg runt 8100 på klick 3, och på klick 4 så ligger den mot 8300-8400 rpm...TIPS någon?

Sedan har jag upplevt att om man ligger och kör 70-80km en längre sträcka, sedan när det kommer ett gupp och man vill tvärdutta på gasen, så tvekar den och dör, då får man släppa och ta om...då funkar det.....någon annan som upplevt detta?
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jag har det där skumma beteendet med kasst gassvar i gropar när man ligger och flår efter leden. Tycker mig höra att bromsen ibland ylar till när jag laddar ner i en svacka. Vet ej om det har med saken att göra. Blir intressant att höra om fler haft liknande problem/eventuella åtgärder.
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Har en re600 08:a. samma symtom som dig mer eller mindre vad jag gjorde var att justera ner remmen på sekundären på min låg remmen 6mm över skivorna justerade ner till 1.5 kan vara ett tips före jag justerade växlade variatorena konstigt blev helt underbar efter justeringen
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Lyfter tråden för att kolla om någon löst problemet. Går som och planerar inför kommande säsong. Och jag funderar på ett kitt, som är utprovat, så jag antar att det blir cudny eller dynamo joe, men någon annan kanske har något förslag. Kör 50-50 led och lössnö så man vil ju ha bästa bladningen, sedan har jag funderat på 3 eller 4 kuggs nerdrevning för att få bättre klös, helt onödigt att den ska gå 160