Variatorkitt Pro xr 800

rikke

Medlem
18 jun 2006
20
0
1
Nån som har mer efrarenhet av detta? Vad skall man köpa för grejer, hur skall man vikta osv? Och vänta sig hur stor skillnad?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Du lär hitta en hel del om du utnyttjar sökfunktionen, inkl. det som jag kommer att skriva nu.

En kombination som brukar funka bra på dessa motorer är almond/red i primären, alt. almond/blue (något lägre tillslag, annars likadan), 68g alt. 70g vikter. Sekundären är ganska bra som den är, hade dock en 70-44-46 helix i min X2'a som fungerade hyffsat bra, prövade aldrig med original men den bör duga. En grej som kan vara bra är att byta till en svart fjäder i sekundären, pga den som sitter där original (svart/röd) är lindad åt hel håll och hindrar däremed helixen från att växla ut fullt i vissa fall. Båda fjädrarna har samma start- och sluttryck f.ö.

En nerdrevning med 2, möjligtvis 3 kugg är även att rekommendera.

Det där borde få fart på din maskin! Se även till att du har monterat en sk. torque arm och en push arm på din maskin, sök i forumet ang. detta om du inte har.
 

labanskalle

Välkänd medlem
7 feb 2007
356
0
16
Min edge 600 -01 har inslagsvarv på ca 3000 varv skulle jag tro. Fick med en vit fjäder när jag köpte skotern. Vad blir det för skillnad med den?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
3000 varv låter på tok för lite för en 600'a! borde vara runt 4000-4500 åtminstone för att få en någorlunda kul maskin