Variatorkrångel Lynx RE800 -11

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Hej!

Har nyligen köpt en RE800 -11 som jag bara varit ut några korta svänga med. Har fungerad fint fram tills igår. När jag skulle dra igång den gick det väldigt tungt, knappt så jag orkade. När den startade så drev skotern iväg frammåt!

Justerade ner remmen ett par mm i sekundären tills den slutade och for ut och körde. Mot slutet av dagen började det bli samma sak igen. När jag kom hem kikade jag igen och remmen kändes inte så sträckt men ändå drar den runt mattan. Kan ju inte hålla på och justera ner remmen 10mm i sekundären heller!?

Remmen som sitter på är en 377, den kanske inte är rätt, men har väl iaf samma mått som 391? Borde inte vara remmens fel?

Toppfarten sjönk också drastiskt från kanske 150 mätarfart till knappt 120 när jag provade på en is, bara drygt 7000rpm då också.

Några ideer?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Har du något sidospel mellan primärvariatorns skivor och rem? Om du nu har de så lär primärvariatorn endera tjärva så den inte går isär fullt ut eller så har fjädern gått av eller blivit slut.

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Hej
Nej inget spel mellan skivorna. Tycker primären verkar kry, när man varvar utan remmen där så tycker jag den har fina rörelser och man märker ett distinkt klapp när skivorna går isär helt. Något annat måste det vara.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Justera remmen så att skotern står stilla på tomgång. Gasa på och kolla så att inslagsvarvet är normalt.

Kolla även så inte remmen rasar ner i sekundären.

Är inslagsvarvet för lågt eller obefintligt så är det primären. Rasar remmen ner i sekundären så får du se över den.

Går ju att titta på skiten och se hur dom lirar.

Maverickhx40

Välkänd medlem
14 dec 2009
226
2
18
Skellefteå
Jag var ut en sväng i garaget ikväll och undersökte lite. Det spelar typ ingen roll hur slak jag ställer remmen, den driver iväg vilket som. Det verkar som att primären inte går isär tillräckligt mycket , den klämmer på remmen längst ner på konan. med skotern upphissad bak och remmen jätteslak så drar den sekundären om jag för hand vrider primären.

Försökte mäta lite, och fick det till att längst ut på konan när den är helt ute var det 66mm. Var svårt att mäta längst ner.

VAd kan ha hänt med primären?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Hej
Nej inget spel mellan skivorna. Tycker primären verkar kry, när man varvar utan remmen där så tycker jag den har fina rörelser och man märker ett distinkt klapp när skivorna går isär helt. Något annat måste det vara.
Om du inte har ett axialt spel/glapp mellan skivor och rem i primärvariatorn så är de inte underligt den drar. Du måste då ta lös variatorn och skruva isär den samt shimsa om den. Försök sätta in shims så du har ett spel på 0,5mm.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du måste inte alls lägga dit nå shims, vilket svammel...

Ta isär variatorn och se till att yttre skivan löper lätt.
Det kan vara nån bussning som kärvar.
Kolla även viktarmar så dom löper lätt.
Se till att rullarna i viktarmarna löper lätt.
Kolla så det inte är skador gropar i ramperna.

Se över allt sånt, fixa det som är fel, sen kommer det funka.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Du måste inte alls lägga dit nå shims, vilket svammel...

Svammel du vet ju inte hur bred rem trådskaparen satt dit!! Seriösa åkare shimsar alltid in axialspelet vid rembyte till exakt 0,2mm om man ska vara seriös. Jag personligen tycker de duger med 0,5mm spel och även så mycket som 1mm är inte hela världen.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag tror du gör en tankevurpa boost. Primären är den som tjorvar. Där brukar man inte shimsa vid rembyte.

Brp säljer ett renoveringskit för primären tra. Ca 1000:- och då byts det mesta utom fjädern.

Ta isär den först och kolla så det inte är fjädern som gått av och kilat fast.

Ser fjädern bra ut så renovera upp den och fortsätt köra.

Många rekommenderar att man byter fjäder då dom mattas ganska fort men det avgör du själv

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Svammel du vet ju inte hur bred rem trådskaparen satt dit!! Seriösa åkare shimsar alltid in axialspelet vid rembyte till exakt 0,2mm om man ska vara seriös. Jag personligen tycker de duger med 0,5mm spel och även så mycket som 1mm är inte hela världen.
Läs vad han skriver...
Har nyligen köpt en RE800 -11 som jag bara varit ut några korta svänga med. Har fungerad fint fram tills igår. När jag skulle dra igång den gick det väldigt tungt, knappt så jag orkade. När den startade så drev skotern iväg frammåt!
Tror du shimsen blev tunnare av sig själv under natten?
Nej, tänkte väl det.

Primären kärvar Punkt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Läs vad han skriver...

Tror du shimsen blev tunnare av sig själv under natten?
Nej, tänkte väl det.

Primären kärvar Punkt.
Oj jag missade att den hade funkat tidigare då är det såklart inte för bred rem.

Svar till Vidgren ang inte shimsa primärvariatorer vid rembyte. Man ska alltid kolla axialspelet vid rembyte! Man bör ha ett axialspel på 0,2-0,5mm annars funkar inte variatorerna optimalt.