variatorkrångel

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
hejsan, har lite funderingar kring min primärvariator den slår ihop som den ska när jag gasar men sen när jag släpper gasen så stannar den kvar i samma läge nån sekund innan den släpper tillbaka och ger ifrån sig ett underligt "plong" ljud
vad är problemet och hur fixar jag det?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du har en bussning i primären. När den är slut så ger den precis detta syntom. Återkommer med sprängskiss om 30 min så jag kan rita ut vilken det är men jag måste äta nu haha :D
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
okej tack!
har du nå tipps på hur man får loss den också för det har jag stora problem med?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare


Nr 4 på bilden har tendens att bli kass efter tiden...

Såhär har JAG gjort när jag bytt ut den:

1. Tar lös den YTTRE variatordelen, då behöver man inte avdragare, lös bara med bulten och ryck ut den yttre skrivan.
2. Tar isär den yttre delen, ta isär koppen som håller nere fjädern, ta bort fjäden, ta bort den där brickan som håller fjädern på plats.
3. Om du tittar in nu i variatorskivan så ser du bussning nr 4, hur ser den ut? Ser den rak ut? nött? sne?

Det är jättesvårt att säga att det är precis den MEN det låter som att det är den när den beter sig som den gör!

om det INTE är den, sök efter andra saker som ser pajj ut i variatorn..

om det ÄR den, fortsätt med följande:

4. Den måste KNACKAS ut ifrån och in.. dvs ifrån den blanka sidan och ut vars fjädern satt..



5. Den nya ska nu LIMMAS FAST MED ETT _BRA_ LIM!! Du bör köpa typ Loctite RÖD lim. Det går inte att använda karlsson klister etc etc :D.
6. Efter att du fått ner den HELT i variatorn (man kan behöva slå med en träkloss) så ska du slå över lite gods ifrån variatorn!!
7. Va? Slå över gods ifrån variatorn? Det stämmer!! Du ska vända den så du har den blanka sidan ner och slå över gods ifrån variatorn så den där bussningen verkligen inte kan hoppa ut därifrån! Ta en könare eller liknande för att slå över lite lite lite gods runtom!
8. Sedan monterar du ihop allt igen och låter limmet torka efter rekommenderat tid i rätt temp.
9. KÖÖÖÖÖÖÖR!

Hoppas jag gjorde nån nytta! :)

/F
 
R

RevMan

Loctite 638 eller 609 ska du använda.
Är man minsta lilla osäker så bör man inte göra detta själv. Det är svårt nog med rätt verktyg.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tack Revman för att du hade "koden", jag hade glömt vilket nummer Loctite Röd hade men de fixa du galant :)

Jag var helt okunnig när jag gjorde detta just i min variator för typ 5 år sedan men den håller än idag. Men det beror väl på.. men är du osäker så lämna in den men det är faktiskt inte alls svårt, tyckte JAG
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
jag satte fast min bussning med loctite cylindrisk fastsättning nr: 348. och det har funkat perfekt .
den kan användas till följande saker. (Även bussningar)

montering av lager i lagerhus och på axlar
fastsättning av rotorer, kugghjul, kuggkransar och remskivor på axlar
montering av cylinderfoder
montering av hattpluggar
eliminering av kilar och låsskruvar
undvikande av materialdeformationer i precisionsverktyg och maskiner
montering av bussningar
fastsättning av oljepåfyllningsrör i motorblock
återföring av precisionen i slitna maskinutrustningar
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Perfekt Landström! Grym info!! :)

Du skrev att du satte fast din bussning.. var det samma bussning som jag prata om? Hade du samma syntom som TS har?
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
om de inte ordnar sig att de inte är bussningen så kan variatorkonan ha spruckit av för hård dragning å då får man samma problem att den fastnar men vad jag vet brukar den inte gå tillbaka om det är fallet
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Perfekt Landström! Grym info!! :)

Du skrev att du satte fast din bussning.. var det samma bussning som jag prata om? Hade du samma syntom som TS har?

jo jag hade samma problem som TS, skivan löpte inte som den skulle och ville inte gå tillbaka ordentligt och låg och små drev ibland eftersom att skivan inte orkade gå tillbaka hela vägen.
min bussning hade lossnat helt och låg under fjärdern istället för att vara inne i "hålet" så att säga.
 
R

RevMan

Angående loctiteen så är 609 och 638 också cylindrisk fastsättning, 609 finns nog bara att köpa här genom BRP, kollade upp detta förra vintern och jag har för mig att 609 motsvarar 348 men är inte helt hundra där.
Loctite röd gänglåsning finns inte att köpa längre enligt autotjänst utan den starkaste gänglåsningen heter 270 eller 271 och är grön.
Detta kan ibland vara väldigt irriterande när numren i verkstadshnadböcker inte finns att köpa i sverige.
 
R

RevMan

Ska bara vara så enkelt att man plockar lös avdragaren och bänder lite i bukplasten så kan man trixa ut variatorn.