Variatorkul, MM700, men hur gör man?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu är det dags för variatorkul! Men variatorer är inte precis min hemmaplan.

Primär: standard.
Sekundär: Maxximum Performance (MP) rullsekundär med 53/39-helix. I övrigt standard.

Enligt KN Racing, som sålde helixen, behöver primärarmarna viktas upp. Nitar med olika vikter är inköpta.

Hur går jag nu tillväga?
Som jag förstår det så ska jag vikta armarna så att de växlar vid maxeffekt (8300 rpm tror jag det är).

Det finns två hål i varje arm, vad blir det för skillnad beroende på i vilket hål jag viktar?

Tacksam för hjälp o synpunkter!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Grr, nu har jag provat - och lessnat. Är inte karl nog att hålla på med variatorer, tydligen. Skiten bara slirar. Nu säljer jag de roliga grejorna och åker standard i stället. :mad2:
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
4 timmar - min treåring har längre tålamod än så... :)

Då jag inte vet vad du har för grejjer kan jag inte ge dig några direkta tips men:

Om du sätter nitarna i det hål som är längst från viktens vridcentrum så ger den större effekt på slutresultatet - alltså; variatorn kommer att växla tidigare/hårdare än om du sätter niten i det hål som är närmare vridcentrum.

Jämför med att hålla en linjal ut över en bordskant. Om du belastar den med 1 hg längst ut kanske den böjer sig 5 cm, om du belastar den med 1 hg halvvägs ut så böjer den sig bara 2 cm.

Variatorer är en djungel. Förmodar att vi snart får se ett variatorkit till en MM700 på blocket;)
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
hmm verkar som du har det gör. Ja inte det lättaste att hålla på att nita om vikter om man inte är hundra säker på vilka nitar som ska sitta i vikterna beroende på vad man har för annan setup. Har du möjligtvis köpt ett helt variatorkit för om du har gjort det, så följer det väl med instruktioner på vilka nitar man ska sätta i vikterna för att maskinen ska varva ca 8300? Annars kan jag rekommendera heelclickers (kör själv med dem på sxr:n) eller heavy hitters ska funka bra också. De är dyrare än att bara nita om original vikterna men lättare att justera då man skruvar fast vikter på dem istället för att nita.

Men KN-Racing måste väl för tusan kunna svara på vilka nitar du ska sätta fast på vikterna för att den ska varva rätt. Är sekundären rätt lik original skulle jag kunna kolla lite efter nyår och ge tips på hur du ska ställa in vikterna. Men som sagt Kristofer lär ju veta också hur du ska ställa in primär variatorn :). Nog lättast att fråga honom .
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Ser att du har lagt ut annons på sekundären, hade köpt den av dig om det varit att jag ska ha kvar sxr:n men känns onödigt att ha 2 skotrar :(. Man skulle haft mer pengar då skulle man haft ett antal gamla yamaha på gården.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det lille jag körde så kändes det som fina grejor. Växlar snabbt o rappt. Det finns helt klart potential i rullsekundär.

Lär säkert ångra att jag säljer. Men men, jag är rätt så körkåt just nu, vill inte skruva mer på ett tag. :biggrin1:
 

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Lånar tråden lite granna eftersom det ändå verkar röra ämnet.
Skulle rullsekundären passa/fungera bra till en phazer turbo med 120hk utan kompsänk?
Alltså maximum performance sekundären som är nämnd ovan.
 
Last edited: