Variatorn satt fast, och nu går den på en cylinder.

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hoj!
Jag har varit med om 2 grejer sista tiden.

Jag ändrade om variatorvikterna för en vecka sedan.
När jag sedan skulle starta med elstarten, så drog den runt ca 1 varv, och sedan tvärr stopp.
Trodde först jag glömt u-bygeln som håller ihop Variatorskivorna, men icket.

Ändrade tillbaka som jag hade vikterna som tidigare. Och då funkade det.
Jag förstod aldrig vad det berodde på.

Igår skulle vi köra lite, och det hände samma sak igen.
Vart less och satt dit original variatorvikterna.

Sedan när jag startade den så rann det soppa ut från avgasröret, och den gick dåligt.

Nu vill den inte gå på vänstra cylindern (variatorsida). Jag har skiftat tändstiften men problemet kvarstår.

Jag gör komptest då och då, och garagevarm motor ligger den på ca 8,5.
Nu testade jag med 63 graders varm motor, och då låg vänster på
8,2 och höger 8,5.

Vad kan vara galet, och varför fastnar motorn vid start.
Drar man sakta i snöret snurrar det. Men drar man fort blir det stopp.

Och varför går den på bara på en cylinder? Är packboxen vid variatorn boven?
Det sitter team rooster Variatorvikter.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Bytt tändstift, skiftat tändkablar, tagit ut avgasportarna. Sprutat startgas runt variatorn.
Inga fel hittade.
Dom gamla stiften har suttit i ca 10 mil, och hade börjat bli gyllenebruna.
Höger stift var rätt kladdigt och oljigt. Misstänker att höger cylinders oljeventilen har ett läckage.
Om jag tittar in i cylinder där avgasventilen ska sitta, är det ända som jag noterade att höger kolv är svart på toppen.
Vänster kolv är spegelblank på toppen.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Vänster förgasare läcker soppa/flödar pga otät nålventil. Vänster kolv rentvättad pga detta. Du får hydrauliskt stopp då du drar hårt i snöret, då soppa som ligger i vevhuset spolar upp i förbränningsrummet. Rengör förgasarna, byt nålventiler. Ta bort stiften och dra runt motorn, stoppknapp i! Det kommer spruta bensin, om du får gnista från tändkabel har du majbrasa 2.0 i garaget...

Tyvärr kan vänster vevstake vara krokig, pga hydrauliska stoppet... Blir ofta så...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tyvärr måste du lyfta cylinder och kolv, och mäta med nåt VÄLDIGT rakt mellan vevstake nederdel och överdel.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Nu har jag inte kunnat starta pga förgasarflänsen blev paj.
Om veven har blivit krokig, bör inte kompen då också bli sämre?
Jag har nu efter tömt avgasventilen på soppa osv gjort ett nytt komptest.
Vänster cyl ligger på ca 8,7 och höger på ca 8,9 (drog denna gången i snöret)