Variatorproblem XLT/XCR

Rilleo

Medlem
8 jan 2011
12
0
1
Nyköping
Hej!

Har en XLT 93a med XCR motor från -96. Bygge ihop den för någon vecka sen och den funkade skitbra i några mil men sen började den driva på tomgång. Vet inte om det är knas med variatorn eller om det behöver justeras bara? Ser inget konstigt iaf.
Hur justerar man isär skivorna på sekundären? Samt hur får man bort primären utan avdragare :hmmmm2: Har ni några jägarknep?

Tacksam för hjälp! är ny på skoter ^^
 

PeterLindh

Medlem
27 jan 2011
6
0
1
Skellefteå
Låter som du behöver en ny bussning i din variator, om den är sliten glider den inte som den ska och kan hamna snett och kilar fast. "Jägarknep" klockrent uttryck :) Kan fungera om du fyller fett i halva utrymmet(gängan) för bulten som håller variatorn och sen skruvar du in bulten!
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
När jag tog bort min variator så välte jag skotern på sidan och fyllde i vatten i hålet och på med gäng tejp på bulten och drog fast den, sen väntade jag till nästa dag på att isen skulle trycka ut variator.
Men det var inte nog kallt men jag behövde bara spänna bulten1-2varv så lossnade den.
Jag hade ingen extra bult i rätt dim så jag ville inte ta i med bulten så det var därför jag använde vatten, men det sket sig fick ju skruva ändå.
 

Henkepettsson

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
-
Tjena lånar tråden lite.

Angående dethär med att fylla "halva utrymet" med fett hur vet man om det är halva utrymmet? och hur hårt ska jag våga draåt när jag ska in med bulten igen? för att få av primären..