Variatorras V-max?

Ny med skoter

Medlem
10 dec 2008
6
0
1
Jag misstänker variatorhaveri på min -94 Yamaha VX500. Vid belastning missljuder det och skotern "växlar" inte upp som den ska. Uppallad och med huven öppen kan jag se att primärvariatorn nyper åt, åtminstone till viss del.
Det har tidigare "rasslat" lite från vad jag trott varit variatorn, men skotern har dragit iväg och funkat bra.
Någon som kan berätta vad som hänt? Skotern har gått 600 mil.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Kollat så alla lager är okej på drivaxel, variatoraxel och kedjehus?
Går det riktigt tungt nånstans så växlar den inte upp. Annars är det troligt att variatorn kastat in handduken...

Ny med skoter

Medlem
10 dec 2008
6
0
1
Tack för svar!
Den varvar som vanligt och svarar på gas omedelbart, men vill inte växla.
Om det skulle vara variatorn, är det i så fall primären eller sekundären? Går de att renovera eller är det en ny som gäller?

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Du har provat med ny variatorrem oxå?

Testa ta bort remmen, tryck sen ihop primärvariatorn för hand. Den ska gå trycka ihop helt men det krävs rätt mycket styrka. Om den inte går trycka ihop kan det vara nåt som ligger i kläm eller nåt som är skadat.
Vikter och rullar borde synas lätt om dom är okej eller defekta.

Sekundär variatorn har små glidklackar invändigt (eller utvändigt) som ligger an mot helixen. Kan vara värt att kolla upp om dom är okej.

Är inte själva variatorn skadad så går dom renovera. Men alla delar är rätt saftigt dyra så gäller det primärvariatorn kan en ny comet vara "billigast"