variatorrem mach1

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den remmen borde funka ganska bra på din maskin (max2).

Jag föreslår att du kollar att motorkuddarna är i bra skick, samt att linjeringen är som den ska. Om den där trådar upp sig, så kommer även Ultimax 3 göra det.

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
Motorkuddarna ser bra ut linjeringen har jag inte kollat en men den känns väldigt rätt när man hänger på remmen. Har läst mycket om inställningar på variatorerna kan det vara nåt sånt som gör att den sliter remmar ? Den drar iväg fint och inga smällar eller konstigheter. Men jag kan ha varit lite slarvig med inkörning av remmarna kan det ha med det och göra ? Och är inkörning av remmen verlkigen så noga jag kör nån km försiktig bara.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Inkörning är mycket viktig, där kan du ha problemet med remmens upptrådning.

Då man kört några mil så blir remmens ytterkanter förseglade av friktionsvärmen från variatorskivorna. Då sitter trådarna fast mycket bättre.
Men linjeringsfel kan också göra så att remmarna fransar upp sig.

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Hade samma problem på min innan jag linjerade variatorer och motor riktigt. Kom inte långt alls, vare sig jag körde in eller inte.
Men efter linjeringen så funkar till och med billiga remmar.

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
hmm okej men hur linjerar man variator och motorn på enklast och bästa sätt ? är det ett rakt plattjärn som gäller ?

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
när vi endå pratar mach1 här har hört att många plockar bort krängningshämmaren varför gör man det ? Och så byter dom dämpare men på min så sitter det redan Engans runt om..

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom blir lättare att bryta omkull i lössnö då man tar bort krängningshämmaren.

Engans gör bra dämpare, så länge oljan är fräsch och gastrycket finns kvar i dom. Du behöver absolut inte byta ut dom, men kanske låta renovera om du märker att dom inte fungerar tillfredsställande. Kostar ca 500:- per dämp med ny gas och olja.

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Jag har fått ta bort hämmarna på min, men det var för att splinesen var dåliga på en sida. Jag har också Engans dämpare men bara längst bak i boggien:(
Du vet inte vart man kan skicka dämparna för renovering? Mina är rätt slut, men det är inte säkert att org-dämparna går att fixa...

diselpower

Medlem
29 jan 2010
42
0
1
kom på nu att jag ska köra imorgon och har en väldigt dålig rem på skotern men har en Yamaha original rem och ligger men den heter 1106 och det ska vara 1108 vad tror ni kommer det att funka ?