variatorrems gnissel

Tompi

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Kiruna
Eftersom jag inte vet så måste jag fråga
Jag har inhandlat en yamaha MM 97 i måndags, jag har monterat ny original variator rem, innan jag gjorde de så putsade jag skivorna med 1200 våtslippapper precis efter de mektips som finns här på hemsidan, efter de torkade jag rent med t-röd. De som irriterar mig är att de gnisslar precis kring tillslagsvarvet, är de normalt med ny rem ? I helgen har jag kört 9 sansade mil, gnisslet har minskat men finns där fortfarande vid ca 4000-5500 varv. Jag har kollat att både primär och sekundär variatorn rör sig lätt. Blev de kanske för glatt yta när jag putsade? Nån som vet? tacksam för svar
Thomas i Kiruna

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Bara en gissning

Möjligen var den nya originalremmen lite bredare än den andra, slitna remmen. Om sekundären var justerad för en lite smalare rem kanske originalremmen går lite för högt så att det stramar lite. Har man en för kort rem så gnisslar det.

Odhner

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Håller med "antic" !

Om jag inte kommer ihåg fel, så på sekundärvariatorn så sitter det tre små skruvar på inre skivan som justerar detta(M5 eller nått sånt). Det var inte heller någon steglös justering, utan man satt dit och tog bort brickor. 1 bricka/skruv för ny rem och
2 brickor/skruv för en "väldigt" sliten rem.

Det kan vara värt att kolla i alla fall.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Gnissel

Det är med största sannolikhet remmen som är för spänd , släpp litet på sekundären så blir det nog bra . Funkar i allafall på Polaris!!

Lycka till. mvh Bosse