Variatorrenovering, variatorkit?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Tjo!
Det är så att det skramlar en del i variatorerna på min Lynx Rave 800 från 02. Så jag överväger att fixa dem & byta ut slitdelar. Dock är jag inte så hemma på det här med variatorer. När man ändå håller på och ska byta delar, kan man passa på att köpa ett variatorkit då så får man alla de där nya delarna som behövs & samtidigt vinner lite extra prestanda? Eller kommer jag att behöva fler delar ändå till renoveringen om jag skulle beställa ett variatorkit? Vad brukar ingå i ett variatorkit & vad brukar man byta i variatorn vid renovering? Har hört en del om vikter, bussningar, rullar mm.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
ja, du skulle nog behöva fler delar.. bussningar och sånt följer ju inte med i ett v-kitt.
Det som brukar följa me varierar lite beroende på kitt, men ungefär nått åt det här hållet brukar det vara; Vikter, Fjäder till inslagsvarvet,Fjäder till sek.variatorn samt helix, och kanske nå ramper..

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
okej. skulle väl ha kollat upp först vad som behöver bytas i variatorerna. men har ni nå tips på bra & prisvärda variatorkit?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu har jag plockat bort båda variatorerna, har dock bara öppnat primären än för jag är osäker på hur man delar på sakundären. hur får man bort den fasta skivan? är det bara att pressa/slå bort den eller sitter den fast på nåt annat vis?

i primären har jag funnit att rullarna som sitter ute på de där rörliga armarna glappar ganska mycket, speciellt i sidled, ca 0,5-1mm glapp där, är det normalt? sen glappar det lite radiellt också. misstänker att det är detta som orsakar skramlet. men hua vilka priser på de där rullarna, rinab tar 430kr/st, för en liten metallrulle =S

Last edited: