Variatorrullar Lynx boondocker 800 2015

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Haha, tjurig som en gammal oxe vettu!

En teori jag hade om hårdare fjäder var att pga hårdare backshift så ute blir smällen som jag aldrig tänkt på förutom den man känner i fötterna och den kommer troligen från bromsskivan! 😉 Med original fjäder är backshiften så seg att variatorn fortfarande är utväxlad ett ögonblick när man släpper gasen och då kan jag köpa att det blir en smäll 😁
Eftersom det är du som har fel är det du som är tjurig! :D
Några smällar kan du inte få från bromsskivan, så stort är inte glappet där att den kan åstadkomma några smällar, inga drivaxelsplines jag sett har heller visat spår av något märkbart "ruckande". Har du bara aningens utvecklat motoröra, eller gehör, så hör du att det är samma ljud hela tiden, det är ett extremt unikt ljud som inte går blanda ihop med något annat, beskriva det i text är svårt men det är snudd på mer ett högt kluck-ljud än en ren smäll. Antagligen vibrationerna från fjädern som fortplantar sig i skivorna som gör den speciella efterklangen. (Superhårda sekundärfjädrar brukar vara en superenkel genväg till hög remtemp?? :) )

Boost: Har man kedjan i en BRP med långa kedjehuset så slack att den låter så kommer den äta sig ut genom huset snart så därifrån kommer inga "smällar".

Att Polarisarna smäller är inte konstigt, den TEAM-variator dom har gör likadant som QRS-en när den skiftar mellan lägena med skillnaden att den håller. Man kan köra tyst med en QRS också men det kräver lite extra Svullo-känsla.

Dessa ljud har BRP "underhållit oss med" allt sedan deras första rullsekundärer med back-funktion, (var väl på REV-en eller?), det är inget nytt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Eftersom det är du som har fel är det du som är tjurig! :D
Några smällar kan du inte få från bromsskivan, så stort är inte glappet där att den kan åstadkomma några smällar, inga drivaxelsplines jag sett har heller visat spår av något märkbart "ruckande". Har du bara aningens utvecklat motoröra, eller gehör, så hör du att det är samma ljud hela tiden, det är ett extremt unikt ljud som inte går blanda ihop med något annat, beskriva det i text är svårt men det är snudd på mer ett högt kluck-ljud än en ren smäll. Antagligen vibrationerna från fjädern som fortplantar sig i skivorna som gör den speciella efterklangen. (Superhårda sekundärfjädrar brukar vara en superenkel genväg till hög remtemp?? :) )

Boost: Har man kedjan i en BRP med långa kedjehuset så slack att den låter så kommer den äta sig ut genom huset snart så därifrån kommer inga "smällar".

Att Polarisarna smäller är inte konstigt, den TEAM-variator dom har gör likadant som QRS-en när den skiftar mellan lägena med skillnaden att den håller. Man kan köra tyst med en QRS också men det kräver lite extra Svullo-känsla.

Dessa ljud har BRP "underhållit oss med" allt sedan deras första rullsekundärer med back-funktion, (var väl på REV-en eller?), det är inget nytt.
Jag syftade på mig själv 🤦‍♂️
Sen säger jag inte att nån har rätt eller fel, utan vad jag tror.
Disskussionen om variator setuper vet jag inte om jag orkar med igen men det finns väl en anledning till att BRP kröp till korset och sålde ett rätt bra variatorkit nästan gratis och det sitter väl standard på en del lössnömaskiner idag. Mitt eget laborerande reducerade 10-15 remmar per säsong till 3-4 remmar för en gasglad är väl ändå ett ganska bra facit, samma maskin och samma modell av rem!
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Vill ödsla tid på byta helixar och fjädrar fram och tillbaka tills man hittar rätt utväxling igen, så monterar man QRS quick shift bearing.

Jag rekommenderar då inte den lösningen. Kostar tid och pengar i slutändan.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
För det priset så skulle jag köpa två kit och lägga ett i reservdelslådan!
Jag köpte en uppsättning av honom förra året. Minns inte hur lång jag har hunnit köra med dessa men det är de som sitter i nu i allafall. Bra pris och de såg bra ut och passade bra.

Appropå QRS quick shift bearing som nämns i tråden...är det någon som märkt någon påtaglig skillnad med dett lager. Jag hade det monterat i min T3a och jag märkte absolut ingenting...känns som en plojgrej eller?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Appropå QRS quick shift bearing som nämns i tråden...är det någon som märkt någon påtaglig skillnad med dett lager. Jag hade det monterat i min T3a och jag märkte absolut ingenting...känns som en plojgrej eller?
Svårt tänka mig att ett litet otätat nållager skulle fungera särskilt bra efter att första kornen variatordamm letat sig in. jag har arkiverat det i "Placebolådan" tills motsatsen är bevisad.