Variatorsetup nytro turbo

Micael_Aman

Ny medlem
6 jan 2010
4
0
1
Hej,

jag köpte en Nytro 270 MCX förra året. Den går som ett skott men käkar också remmar som en galning. jag har kollat/renoverat variatorerna. Har kollat att dom linar, att axlarna är parallella, att remmen sitter på rätt höjd, spelet på drivaxeln är inom spec, skivorna är ruggade med scotch brite.

Det sitter en "vit" fjäder på sekundären som är förspänd 100 grader. I primären sitter det vikter som väger 93 gram st. Fjädern är en blå-lila-blå (?). Det sitter också en shims vid fjädern på 3 mm. Rullarna är 15,5 mm.

Är detta en bra setup att börja med? Jag tycker att jag kan i bland känna lite remlukt när jag gasar mig ur tung lössnö.

Det är en 2008 MTX 153 med challenger extreme 2.25 kammars

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
kör du efter led eller , gasen i botten i lössnö så får du nog räkna med det

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
De ska inte äta remmar man ska kunna köra djupsnö/led full pälle utan att remmen går. Kompisaren hade en 08 rx1 310hk och den kördes hårt i all terräng utan att ta en rem ens på flera 100a mil. Jag vet bara att han körde yamaha org rem samt Supertip vikter som är vanligast på dessa maskiner.
Enda gången han fick sönder en rem var vid fastkörning så mattan stog stilla samtidigt som han öste på i tron att mattan gick runt.

Om du inte får svar på vilka variatorbestyckningar man ska ha så kontakta Mc express så får du garanterat ett bra svar.