Har nyligen införskaffat mig en Pro X 550 och vill nu få till variatorerna så gott det går för att få så mycket nytta som möjligt av de hästkrafter som finns i motorn.
Vad har jag gjort?
Linjerat in variatorerna
Sett att det sitter 10-60 som det är slipat en liten startramp på (Original 10-62)
Fjädern är original Dark Blue/White 120-310
Teamsekundär som jag antar är standard med 40g helix och röd/blå fjäder.
Nerdrevad ett kugg till 20/41 istället för 21/41
36-38mm hk matta
Inslaget ligger på 4600 ungefär
Den varvar ungefär 7200/7300 någonting.
Har ca 15mm som remmen inte går ut på primärskivorna.
Remmen är ny och avståndet mellan variatorerna är rätt.
På hårdspåret gör den i 105km/h
På plogad väg hade jag upp den i 120 blås nästan.
Det som gör mig mest frustrerad är att tjejen rasta mig med min grabbs Phazer från 91 gång på gång på gång.. Nog för att den går som den ska å har bra matta men ändå tycker jag det tar emot lite
Så är det någon som kan svara på varför det sitter så tunga vikter i dessa fläktisar?
Någon som har testat någon annan variatorsetup och uppnått till något resultat?
Mina tankar: Fjädern har för högt sluttryck så den orkar inte växla ut helt vilket bevisas med att remmen har en bit kvar att vandra på primärskivan. Tankar om att testa en fjäder med lite mindre sluttryck men hur mycket ger varje 10-tal enhet. Typ att byta från 310 till 270 i sluttryck? Testa lite lättare vikter å åka med mjukare fjädrar istället?
Vill ni vara hemliga å inte läcka ut sån här viktig information så kan ni alltid skicka mig ett PM. Delar gärna med mig av mina tester och erfarenheter.
Ps. Detta handlar inte om att komma först till saturnus så hoppas ni kan hjälpa till att få alla fläktmaskiner heta ute på spåret.
Vad har jag gjort?
Linjerat in variatorerna
Sett att det sitter 10-60 som det är slipat en liten startramp på (Original 10-62)
Fjädern är original Dark Blue/White 120-310
Teamsekundär som jag antar är standard med 40g helix och röd/blå fjäder.
Nerdrevad ett kugg till 20/41 istället för 21/41
36-38mm hk matta
Inslaget ligger på 4600 ungefär
Den varvar ungefär 7200/7300 någonting.
Har ca 15mm som remmen inte går ut på primärskivorna.
Remmen är ny och avståndet mellan variatorerna är rätt.
På hårdspåret gör den i 105km/h
På plogad väg hade jag upp den i 120 blås nästan.
Det som gör mig mest frustrerad är att tjejen rasta mig med min grabbs Phazer från 91 gång på gång på gång.. Nog för att den går som den ska å har bra matta men ändå tycker jag det tar emot lite
Så är det någon som kan svara på varför det sitter så tunga vikter i dessa fläktisar?
Någon som har testat någon annan variatorsetup och uppnått till något resultat?
Mina tankar: Fjädern har för högt sluttryck så den orkar inte växla ut helt vilket bevisas med att remmen har en bit kvar att vandra på primärskivan. Tankar om att testa en fjäder med lite mindre sluttryck men hur mycket ger varje 10-tal enhet. Typ att byta från 310 till 270 i sluttryck? Testa lite lättare vikter å åka med mjukare fjädrar istället?
Vill ni vara hemliga å inte läcka ut sån här viktig information så kan ni alltid skicka mig ett PM. Delar gärna med mig av mina tester och erfarenheter.
Ps. Detta handlar inte om att komma först till saturnus så hoppas ni kan hjälpa till att få alla fläktmaskiner heta ute på spåret.