Variatortips

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Tjena!
Jag kör en exciter 2 -91 med aaen pipor.
Och jag undrar vilken fjäder jag skulle kunna använda få lite aggresivare gång. Har en polarisvariator och jag tror en fjäder är guld med lågt inslagsvarv (3500) och den andra svart färgad med lite högre (4000).
Vill ha lite aggresivare gång, inte för högt tillslag utan lagom, kanske 4500 vore rimligt. och inte för högt slyttryck så den övervarvar. får ej varva mer en 8000ca.

Sen undrar jag även hur man spänner sekundären så att inte remmen är en bit ner i variatorn.

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Okej ska kanske testa med en sån då..
Men hur spänner man sekundären så att remmen kommer högre upp?
den är nån mm under, ha hört att dom ska va över.

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Man spänner inte fjädern för att få rätt höjd på remmen man shimsar variatorn med brickor, hur det fungerar på din vet jag ej men jag har tre skruvar på min som man ljusterar detta med.

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Dela sekundären och ta bort ett av schimsen som sitter på axeln till den yttre skivan... sätt ihop skivorna å lägg remmen imellan och kolla om det räcker med att bara ta bort en, är den fortfarande för långt ner så ta bort ett till schims.. men tänk på att om du har en sliten rem på nu, och schimsar variatorn, och köper en ny rem så kommer den nya remmen att vara för långt upp på skivorna istället...

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Kan den gå bättre om remmen är mer sträckt?
Ganska slak just nu. går att lyfta av remmen utan att snurra inreskivan.