Variatorvikter-fjädrar ZRT 800

kanske_

Medlem
13 mar 2011
14
0
1
Karlskoga
Har köpt en beg.9-bultad variator till skotern men jag får varva den så himla mkt innan den drar(5000-5500)
Är det för lätta vikter o hård fjäder då?
48,5g vikter gul fjäder med grön märkning.
Allt går lätt o fint men med den råa motorn så skulle jag vilja ha 3000-3500 i startvarv istället utan att förlora klippet i den.Räcker det att byta fjäder tex. röd då eller bör man byta vikter också?
Vill ha den till lite allroundkörning
Kanske att det nån som har sånt liggandes beg. här på forumet
Har snart igång den efter motor haveriet så det vore bra o slippa varva sönder den på en gång.
Ursäkta alla tokiga frågor men är nybörjare på skoterfronten men har blivit totalt frälst sedan jag satte mig på ZRT
:heh::heh::heh:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vet inte vilken åramod. du har men på min -99as zrt 800 körde jag med 54grams vikter och röd fjäder från början då var det ca 3500-3800 i inslag men bytte sedan till en hårdare fjäder med så det blev ca 4200 i inslag istället. Detta kombinerat med 57/50 helix och röd/vit sekundär fjäder.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ursäkta alla tokiga frågor men är nybörjare på skoterfronten men har blivit totalt frälst sedan jag satte mig på ZRT
:heh::heh::heh:

Du kanske borde provköra en nyare maskin. Är du frälst nu så torde du väl gå från dörr till dörr med Jesusbudskapet efteråt :)

kanske_

Medlem
13 mar 2011
14
0
1
Karlskoga
Du kanske borde provköra en nyare maskin. Är du frälst nu så torde du väl gå från dörr till dörr med Jesusbudskapet efteråt :)
Fan du har humor ju (skratt)
Visst vill jag ha en nyare så småningom men det är mkt man ska ha så ekonomin räcker liksom inte till jämt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Du kan även byta fjäder till silver som sitter i tc 900 och 1000cc då får du förmodligen strax över 3000v i startvarv. Tc 900 har 54g vikter och 1000cc har 54,5gr vikter mot den silverfärgade fjädern. Sutvarvet kan nog bli hyffsat bra då också med silverfjäder och 48,5 vikterna.

På Bengans hemsida kan du se olika starttryck och sluttryck på fjädrarna ber på färg så du lätt kan lista ut vad du ska ha. Om du har lämpligt slutvarv nu så ska du leta en fjäder som har samma sluttryck som din gula men hårdare starttryck. Han kan ha black magic fjädrar kvar om du har tur för dom ligger in bra pris.

Jag ska kolla om jag har en silverfjäder till övers som du kan få tag på.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
ZRT 800 Orginal har i primär variatorn 55,5 g och röd fjäder .
Sekundären har 57-50 helix som nämdes tidigare och Gul fjäder för låg höjd 0-5000 feet .
För "hög" höjd som nämdes tidigare är det 54 g , 5-9000 feet + en gul/grön primär fjäder och att man bör gå ner till en rak 53 gradig helix

Börja med det som utgångsläge så vet du vart du är och vad som är utprovat för de flesta underlag för maskinen , sen kan du böra mixtra o tuna om du vill

:ciao: