Varitor kit till Rx1a MM -03?

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Jag håller på och fundera på att skaffa ett variator kit till min Rx1a..
Jag brukar mest bara köra i djup snö och i branta backar och då undrar jah ifall jah är på rätt spår med att skaffa ett variator kit som gör den mycke piggare/rappare.. :confused: Har funderat på att dreva ner den 2kugg men då får man inte ut någon fart ur skotern för den behövs när man klättrar i branta backar.. Så jah är öppen för alla förslag just nu.. :)
Men iaf har jah fått för mig ifall den blir rappare att den har lättare att "kliva upp" i snön.. :p
Just nu har jah Heavy Hitters vikter på den men de känns som de behövs mer än bara de.. :rolleyes:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hur har du viktat på vikten?

Det du kan fundera på är eventuellt en annan Helix tillsammans med dina HHer, välj med fördel en som är ursvarvad så den kan växla ut mer.
 

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Hur har du viktat på vikten?

Det du kan fundera på är eventuellt en annan Helix tillsammans med dina HHer, välj med fördel en som är ursvarvad så den kan växla ut mer.
De var inte jah som viktade den de var den förra ägaren som hade gjort de..
Visst menar du en annan variator fjäder? Sry att jah ställer dumma frågor men som sagt är jah inte så kunnig inom variatorer :p
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Heavy Hitters kan du vikta om efter eget behov, finns 3 olika placeringar av vikter på vikten, och man viktar på beroende på vilken karaktäristik man vill ha.
Fick du med alla viktbultar/brickor till vikterna?

VIKTIGT, då måste givetvis vikta på lika på alla vikterna. Använd en brevvåg och kolla så du hamnar på någorlunda lika vikt som en originalvikt.

Fanns en sida på http://www.fettbrosperformance.com/ som man kunde kolla olika konfigurationer men den verkar vara borta nu.

Du kan langa på en primärfjäder med lite kraftigare starttryck, ex. en 45/125, och justera vikter så maxvarven hamnar rätt. Då får du tillslag på ca 5-5500 och sedan är det bara att hålla i sig... Kanske inte den bästa inställningen för ledkörning, snarare mer likt dragracing. Testade själv och den blir rent jobbig att köra på i knixiga leder.

Sekundärfjädern behöver du inte byta, kolla bara så den är på 60 grader förspännig, du kan dra den till 70 och testa.

Finns liksom hur många konfigurationer som helst.

Jag har ex. gått ner till 30/119 primärfjäder, sedan viktat på lite mer på botten/mitten och tagit bort lite på topp. Inte att rekommendera om du har original luftbox, har ECP-filterkitt på min så jag har lite mer pulver på mellanregistret. Har dessutom en overdriveHelix, 51/41, eller om det var 53/43.
 

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Ok.. Jag är inte säker ifall jah fick allting utav han.. för han var ganska tjorvig av sig och så.. De låter ganska svårt att hålla på med variatorn faktiskt speciellt när man inte har jobbat någonting med en sån.. Tror nästan jag helt enkelt skickar in den.. Men de där med 45/125 är de något sorts tryck som fjädern har eller? Ok.. Så de gäller egentligen att testa sig fram? Allting på den är original för de är bara de andra året jah har den..
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ok.. Asså ju större starttryck jah har ju piggare blir den i starten?
Och vad gör sluttrycket för något då förutom att ändra maxvarv?
Högt starttryck gör den kvickare i starten men också avsevärt ryckigare. Åker man dessutom i lössnö så tenderar man att lättare köra fast då.

Sluttrycket bestämmer hur snabbt variatorn växlar på och därmed tvingar sekundärvariatorn att göra densamma och därmed öka farten. Högt sluttryck gör att skotern varvar mycket och i teorin inte växlar på lika mycket som med lägre sluttryck (vid samma varvtal).

//Rob
 

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Ok.. Aa de är ju sant att den lättare kör ner sig i snön istället.. Men hur ska jah annars göra då? För jah vill ha skotern kvick/pigg i lössnön..
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Ok.. Aa de är ju sant att den lättare kör ner sig i snön istället.. Men hur ska jah annars göra då? För jah vill ha skotern kvick/pigg i lössnön..
Ett förslag är ju att du skaffar en multihelix som är brantare i starten. Då kommer du snabbare upp i varv, medan farten relativt orginalhelix ökar långsammare. Då får du snabbt upp varvtalet till ett som driver bättre med mer ork.

Har monterat multihelix på min maskin och det gjorde enorm skillnad från start upp till och med ca 60 km/h. Grymt mycket lättare att hålla flytet i lössnö och i synnerhet om det är snårigt/backigt/knixigt.

Multihelix kräver dock vanligtvis att man även ändrar om vikter/fjäder för att få det optimalt. Totallyamaha.com ger dgi svaren. Snabblänk till rätt forumdel http://www.ty4stroke.com/viewforum.php?f=13&sid=bbf4f920e81536a73e13a4b92a187d7f

//Rob
 

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
De där verkar skit bra grejer ju! Hur mycket fick du betala för allt? Och vart skaffade du det ifrån?
Ok de verkar vara en bra sida men de är synd att de var på engelska för jah är inte så grym på de :(
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
De där verkar skit bra grejer ju! Hur mycket fick du betala för allt? Och vart skaffade du det ifrån?
Ok de verkar vara en bra sida men de är synd att de var på engelska för jah är inte så grym på de :(
Det finns en kille som kallas TURK på Totallyamaha. Skicka ett PM till honom (på engelska så be någon om hjälp om du känner dig osäker för ju bättre engelska, ju bättre svar får du) och berätta vad du har så exakt som möjligt. Skoter, orginal eller vässad, mattlängd, kamhöjd, körstil, vill du ha max acc, eller en perfect djupsnöglidare eller vad du nu vill ha. Han bör kunna hjälpa dig, alternativt tipsa dig om någon som har en bra setup på TY som kan ge dig specen. När du väl vet vad du behöver så mailar du till sales@richmotorsports.com och specar exakt vad du vill ha (på engelska igen tyvärr) och att det ska skickas till Sverige. Rich ger dig sedan ett kanonpris på alltihopa som du sedan för över till honom via paypal. Sen är det bara att vänta, montera och njuta! =)

//R
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nix, köpte det av Tikka (passerade Purkjaure med bilen), men man kan beställa det direkt från FettBrothers. Dale är mycket bra att ha å göra med. Det saknades några viktbrickor i mitt kit och han skickade direkt ett gäng med olika brickor till mig då jag nämnde det.

Finns inget kit för MM men man kan spänna sekundären 10 grader mer för att kompensera mattlängden. Samma gäller om man har kittet för korta RXen och skall montera det på en Warrior.