Varm XTX

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.
Har nu kört ca 40mil med min xtx 2011. Och varningslampan för överhettning har tänds några gånger... Första gången stod jag på tomgång i ca 15min, skotern stängde av sig själv den gången(mitt eget fel). Jag kollade kylvätske nivån och den var på low, så jag fyllde på den.
Efter det så har den börjat lysa 3 gånger till. Första gången när jag var på väg till macken ca 100m plogad väg. Andra gången var precis när vi stannade till efter leden.Och tredje gången var efter jag vart ute i lössnön och kört ca 50m på väg till leden, då körde jag ut i snön igen då slocknade den...
Kan tillägga att jag har isrivare.
Varnar den väldigt tidigt så man ska kunna kyla av den innan den stänger av sig eller är det något fel?

Är i övrigt väldigt nöjd med maskinen, men det tar ju några mil innan man vant sig ;D
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
varför behållarn var på LOW var för att när den går varm så kan den trycka ur sig glykol (detta rinner ut under skotern, så man ser på snön om det hänt)..och eftersom att den gått med låg nivå kan den ha sugit in luft i systemet..då kan den gå varm..
prova starta skotern och kör upp den i en snöhög (så brannt som möjligt). sen låter du den gå en stund..backa ner och se om nivån har sjunkit..isf fyll på och kör om de några gånger..på så sätt brukar den lufta sig själv.

men sen ska man tänka att yammas 4taktare går riktigt varma..min phazer var glödhet bara man kört 100m med den..
men prova de som jag skrivit..funkar inte de..kör in maskinen på yammacenter och be dom fixa.du har ju som garranti, och du behöver inte nämna isf att den gått varm när du stått på tomgång i 15min...
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
den stannar av sig själv om den går på tomgång å blir varm så inget fel med det (den hinner inte koka)
Jag tycker att de är dålig kylning på nytron iaf korta å xtx (mtx har en extra kylare i tunneln) man behöver inte köra speciellt långt på en plogad väg eller när de är hårt före innan lampan tänds har själv haft stora problem med de har isrivare själv men de hjälper föga.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Har läst på ett annat forum att lampan på nytron tänds väldigt tidigt, alltså långt innan det är risk för kokning. Många i USA sätter på en digital/analog tempgivare som visar tempen och är själv sugen på att testa detta då min lampa oxå lyste ett par gånger i början. Men nu har den inte tänts på bra länge,
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag råkade oxå ut för detta när min var ny och jag luftade den och fyllde på med glykol, efter det har det inte hänt på ca 260mil men helgen innan jul tog jag en liten tur med ny rem och körde väldigt sakta pga det var lite snö och då tändes lampan men igår var jag ute en sväng igen och då var det inga problem men som stecka skriver är nog kylsystemet lite under dimensionerat på de korta och xtx:en.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Min XTX Turbo har nu gått över 520 mil och på den har lampan aldrig tänds på förutom om man har glömt den på tomgång. Men polarens korta -08 brukar lampan varna på...
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för alla svar. Var ute en sväng idag, och då tändes lampan när jag körde i ca 40cm pudersnö. Vi hade åkt 2 mil led innan, sen kom vi fram till en myr och där lekte vi lite i kanske 10min sen tändes lampan.. Då stannade vi till och väntade i 5 min sen slockande den. Körde ca 4 mil till efter det både på led och i lössnön och den tändes aldrig mer. Ska prova tipset som pro_fxr skrev och även kolla vilken frysgrad det är på glykolen som är i, läste nånstans att yamaha slår i ren glykol i maskinerna vid leverans... Tydligen kan det också påverka. Om inte det hjälper får ÅF lösa det.
 

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Jag har haft problem med överhättning. Det har visat sig att min säkring till el-kylfläkten har gått, har satt dit ny men den går så fort motorn blir varm. Så jag måste felsöka fläkten. Har matat den med direktström så jag vet att fläktmotorn går. Trist med elfel. Sen hade jag även en luftficka i kylsystemet och gjorde som det står i boken. Sen dess lyser lampan ej mer om det är minusgrader ute trots att jag inte fått ordning på fläkten.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag har haft problem med överhättning. Det har visat sig att min säkring till el-kylfläkten har gått, har satt dit ny men den går så fort motorn blir varm. Så jag måste felsöka fläkten. Har matat den med direktström så jag vet att fläktmotorn går. Trist med elfel. Sen hade jag även en luftficka i kylsystemet och gjorde som det står i boken. Sen dess lyser lampan ej mer om det är minusgrader ute trots att jag inte fått ordning på fläkten.[/QUO

Nu är jag inte helt säker på det här men jag har för mig att det fanns ett service meddelande på att säkringen till fläkten skulle bytas från 10amp till 15amp men hör med nån yamaha verkstad de borde ha koll på detta.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Honung de stämmer nog för min säkring hade gått sönder nån gång under fjolårssäsongen så en 10amp är nog på gränsen.
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tror jag kan ha hittat felet. Jag satte meshtyg för lufthålen som sitter vid kylaren och när man blåser genom det så får man ta i för att blåsa igenom luft. Har tagit bort meshet och ska prova imorgon.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Har läst på ett annat forum att lampan på nytron tänds väldigt tidigt, alltså långt innan det är risk för kokning. Många i USA sätter på en digital/analog tempgivare som visar tempen och är själv sugen på att testa detta då min lampa oxå lyste ett par gånger i början. Men nu har den inte tänts på bra länge,
Vart hittar man dessa digitala givare?`Finns de till Yamaha RS Venture TF 2006? Kan vara skönt att ha då jag ska upp i jämtlandsfjäälen i påsk och dra kälke på led. Kan vara skönt att veta tempen på min babe!
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag har också haft problem med att min XTX gått varm. Först tror jag det var till stor del att mitt bukskydd stack utanför kylaren i tunneln så snön ställde sig på den och bildade en luftficka mellan snön och kylaren. Kapade skyddet ca 2cm så det inte stack utanför längre och trodde att det blev bättre och jag tror det blev det också men lampan tändes fortfarande ibland. Det konstiga är att den kunde tändas då man körde på en sjö med 1dm puder i ca 70km/h.
Innan jag kapade skyddet så bytte jag även tempgivare =ingen skillnad.
Inför den här säsongen bytte jag termostat och jag har kört ca 60-70 mil nu utan problem.

Kollade att termostaterna öppnade genom att värma dom i en kastrull med en termometer, och den som hade suttit där såg ut att sprätta till då den skulle öppna så det kan ju vara så enkelt att det är den som kärvar lite grann. Dom hade tydligen bytt några termostater enligt min ÅF också.
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Var ut på en tur idag, och den varnade flerar gånger att den blir varm.... mest när jag körde i lössnö/djupsnö.. hur kan det vara möjligt? Håller ju inte fullgas utan kör kanske i 10-30km/h då det är myrar med träd mm på.. kör jag för sakta? Kyls nytron av fartvinden mer än av kylningen från snön? Verkar riktigt epa iaf... Pratade med ÅF och han sa att det bara är att köra även om lampan tänds om man kör på snö, skoter stänger av sig ifall den närmar sig kokpunkten.

Ska kolla upp det du skrev mangeboy ang bukskyddet, jag har ett yamaha orginal skydd.. inte pulkan.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Har du kollat så att främre kylaren (den med fläkten) inte är igenpackad med snö?
Angående att den stänger av sig själv så har den bara den funktionen på tomgång, inte när du kör.