Varmgång Grand Tourer Adventure/ commander 600sdi- 09

Christer L

Medlem
27 maj 2011
8
0
1
Luleå
Har problem med varmgång vid skarföre, endast lätt packkälke med isrivare nerfällda mm. Inträffar när man kör uppför ett fjäll tex, mätaren går på max, ibland står det engine overheated, Åf har inte lyckats få till felet, dra en tyngre kälke eller åkkälke med folk i är helt uteslutet om det går uppför. Fläkten går hela tiden, även vid lössnökörning och rejält med minusgrader så går den nästan alltid. Någon som har tips mitt i sommarvärmen?
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Låter konstigt detdär, för om man kör lössnö så borde det ju slungas upp en j'vla massa snö i bandtunneln o på kylarn och då borde det ju kyla bra tycker man..

Jag hade ju problem med kylningen vi lugn körning pga just att det inte kom tillräckligt med snö på kylaren, så å var man tvungen antingen gasa på mer på leden eller att vika av leden och gasa lite i fluffet o då kylde den bra igen.

Men att du har isrivare borde ju också hjälpa med kylningen :)
 

Christer L

Medlem
27 maj 2011
8
0
1
Luleå
Hittar jag lössnö så går den direkt ner på normalläge, men man tycker att fläkt och frontkylare borde klara av att kyla trots skare, hade en bearcat tidigare den tände aldrig lampan trots mycke hårdare körning, hade med mig en kompis som har en årets commander och den rörde sig inte över mitten på mätaren och på min låg den på max. Misstänker att felet ligger i fläkt eller frontkylare.
 

Christer L

Medlem
27 maj 2011
8
0
1
Luleå
Termostaten är bytt, åf har kört den i dator och termostaten öppnar vid rätt tillfälle. Det inträffar ju bara när man kör uppför även med hög fart, slangarna från tunnelkylare till frontkylare går ju nästan inpå ljuddämparn, oisolerade dessutom ska isolera dom och se om det blir bättre. Men jag vet att dom kör med timmerdoningar i fjällen utan att motorn går varm så nåt fel är det ju.
 

Mudzilla

Medlem
4 apr 2011
16
0
1
Hade själv samma problem på min Commander i slutet av säsongen. Visade sig att fläkten bara gick ibland.
Lämnade in den hos åf och de konstaterade att fläkten var kass. Lynx har tagit fram en ny fläkt som ska ersätta den som sitter i våra maskiner, tyvärr har jag inte hunnit testa den ännu eftersom den släpptes på marknaden i mitten av maj. Jag har en annan tråd i detta forum om det. Lynx skulle stå för en del av kostnaden, tror den nya skulle kosta runt 1500 SEK.
Hoppas verkligen att det löser våra problem.
 

Christer L

Medlem
27 maj 2011
8
0
1
Luleå
Ja är ju det jag misstänker, maskinen är otroligt beroende av fläkten och strular den så går den varm. På min grannes nya commander var fläkten trasig när han fick skotern, den larmade omg. sen fläkten byttes har han aldrig haft mätaren över hälften. Tunnelradiatorn är ju liten som en utbankad oxfilé så att maskinen är beroende av fräsch fläkt och frontkylare är ju uppenbart.