varning för oärlig person som säljer skoter grejer.

death_proof

Medlem
14 nov 2011
34
0
1
ekshärad
Hej. blev erbjuden köpa delar till min polaris. och dum som jag va skickade jag pengar i tron på att jag skulle få grejerna... smsade med han på nr 070-7486634 niklas nilsson skulle han heta och bo i kiruna. namn o plats stämmer nog inte..och nu är det enbart mob svar... :mad2:
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
tråkigt att höra, men man ska aldrig aldrig skicka pengar först. Det är alldeles för många som blåser folk genom att få pengar i förstkott :(
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Finns ju en Niklas Nilsson skriven i kiruna. Dock såklart ett helt annat telefonnummer. Även om de inte är den rätta så kan du ju tipsa han om att de är en som blåser folk och använder samma namn och påstår sig bo i samma stad.
 
W

Wettainen

Han skrev ju att han smsade med den personen så blir nog svårt att höra på rösten:eek:hwell:
 

Mag1c

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
38
Kiruna Sverige
www.magic.vze.com
Jaha så det var därför jag fick ett konstigt sms av någon som undrade om jag hade skickat en speedtech slutburk.

Jag har min M3 ute på annons och det är någon som har hakat upp sig på att jag tyckte han kom med ett skambud så han har börjat skicka en massa idiotmail åt mig, har du ett ipnr till han som försöker sälja skoterdelar i mitt namn så kan vi ju jämföra ip nr, har du bara haft sms kontakt med honom så är det ju värre.
Hur kom du i kontakt med honom?
Via forumet? Då kanske moderator kan kolla upp ip han skriver ifrån.

MVH
Niklas Nilsson, Kiruna

EDIT: Såg att det var trådskaparen som hade smsat mig, hur betalade du killen?
 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Är väl nån ledsen pizzeriaturk som inte fick sin m3 så billigt som han ville.

Tycker du ska ta kontakt med polisen. Är ju inte kul att någon blåser folk i ditt namn.
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Men om du förde över till ett bankkonto, går det inte att kolla upp vem du skickat pengarna till då?
Bara en tanke, men banken kanske inte får lämna ut sådana uppgifter?!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Men om du förde över till ett bankkonto, går det inte att kolla upp vem du skickat pengarna till då?
Bara en tanke, men banken kanske inte får lämna ut sådana uppgifter?!
Det är helt vansinningt, men det får tydligen bara myndigheter reda på...
Om jag inte minns knasigt nu, så får banken svara "ja" eller "nej" på om du uppgett rätt namn knutet till bankkontot.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jo namnet kan dom väl iaf ge ut på banken.

Jag köpte nå skräp på tradera och betalade i förskott men hade slarvat bort bankdosan så fick gå in på banken och sätta in den vägen. Och då fick jag frågan om personen som jag skulle föra över pengarna till heter ..... vad det nu var.

Så det borde väl gå att ta reda på.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Frågan är om dom gjorde rätt-eller om banken i ex nedan gjorde fel?
Jag har en kompis som jobbar i norge och hittade en skoter på annons medan han var på jobb.
För att göra en lång historia kort så fick han ett hjärnsläpp och förde över ett förskott till säljaren via telefonbanken.
Ngn timma senare återfick han förnuftet, ångrade sig, och ringde banken igen för att stoppa överföringen-men det var försent.
Dagen efter-och antagligen för alltid- gick det inte att nå numret.
Hans bank (Länsförsäkringar) påstod att dom inte hade lov att lämna ut namnet till kontoinnehavaren som han hade skickat pengarna till.
Av Polisen fick han veta att han alltid kunde anmäla saken för bedrägeri, för att ha ngn chans att få tillbaka pengarna-men i nästa andetag lade dom också till att kontoinnehavaren hade ett digert register sedan tidigare, så det kunde kanske bli svårt att få tillbaka ngt om det fanns många i kön...

Rätt eller fel?
Ingen aning.
Men det är hursomhelst vanskligt att förskottsbetala till okända...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tråkigt att höra.
Dock har jag upplevt (då jag har haft prylar till salu) att folk inte tar kontakt per telefon längre.
Ofta sms men även e-post
Nog vill då ja prata med säljaren eller köparen innan jag gör affär på distans.
Men det är kanske bara jag som är gammalmodig.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Jag köper då ALDRIG något av någon som kräver förskottsbetalning. Beg.delar betalas mot postförskott eller kontant vid hämtning och nya delar betalas mot faktura eller postförskott, duger inte det så köper jag av nån annan.
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
Då man köper av någon på något mindre forum brukar jag förskottsbetala om det är någon man känner till. Blocket aldrig. Då jag säljer kräver jag alltid förskottsbetalning om nån vill att det ska skickas. Dels om inte köparen hämtar ut varan får man själv lägga ut frakten men framför allt för att det är så mycket strul, skickat pf 4gånger och varje gång har det tagit 3-4v att få pengarna.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Tråkigt att höra.
Dock har jag upplevt (då jag har haft prylar till salu) att folk inte tar kontakt per telefon längre.
Ofta sms men även e-post
Nog vill då ja prata med säljaren eller köparen innan jag gör affär på distans.
Men det är kanske bara jag som är gammalmodig.
Ja du är gammelmodig och lite dumdristig. Pratar du med säljaren så har du bara muntliga avtal. Om du därimot mailar eller sms`ar så har du skriftliga avtal vilka är bra mycket bättre om man måste gå vidare pga bedrägeri eller liknande
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Jag brukar köra båda delarna oftast. Men beror på vad man köper också. Är det en rem t.ex. mailar jag oftast och säger skicka hit den typ.

Men är det något dyrare som en skoter eller en bil då börjar jag alltid med att maila ett gäng standardfrågor, dels för att ha det nerskrivet så jag själv ska komma ihåg alla svaren och dels för att, som Ehnebom skriver, ha säljarens ord på papper så att säga. Sen om man är nöjd med svaren på frågorna och det närmar sig affär så ringer man ju naturligtvis och surrar lite för att få en känsla vad det är för person m.m.